Dluh Ukrajiny roste, Kyjev žádá Západ o odklad či částečné odpuštění splátek

Restrukturalizace by se měla týkat zhruba jedné pětiny zahraničního dluhu Ukrajiny, který nyní dosahuje dvaceti miliard dolarů (474 miliard korun)

Restrukturalizace by se měla týkat zhruba jedné pětiny zahraničního dluhu Ukrajiny, který nyní dosahuje dvaceti miliard dolarů (474 miliard korun)

Celý článek
0

Komentář: Staré dobré časy, kdy byl ČEZ tiskárnou na peníze, končí

Windfall tax je sice průšvih, ale ve hře je mnohem víc – budoucnost ČEZ. Místo dividend se bude investovat. A ne úplně bezrizikově. 

Windfall tax je sice průšvih, ale ve hře je mnohem víc – budoucnost ČEZ. Místo dividend se bude investovat. A ne úplně bezrizikově. 

Celý článek
0

Přes miliardu dolarů na AI a kyberbezpečnost. Fond s českou stopou šlápl do pedálů

Mezinárodní investoři sdružení v Evolution Equity Partners věří v potenciál kyberbezpečnosti a umělé inteligence. Oznámili, že na nové investiční příležitosti disponují kapitálem přes 1,1 miliardy dolarů. Nový fond má i českou stopu, jedním z partnerů je i brněnský IT expert a investor Karel Obluk.

Mezinárodní investoři sdružení v Evolution Equity Partners věří v potenciál kyberbezpečnosti a umělé inteligence. Oznámili, že na nové investiční příležitosti disponují kapitálem přes 1,1 miliardy dolarů. Nový fond má i českou stopu, jedním z partnerů je i brněnský IT expert a investor Karel Obluk.

Celý článek
0

Řidičům elektromobilů chybí řev motoru. Ferrari připravuje zesilovače

Italský výrobce luxusních automobilů si nechal patentovat systém, který dodá tichým elektrovozům Ferrari hlasitější zvuk při jízdě.

Řidičům elektromobilů chybí řev motoru. Ferrari připravuje zesilovače
Ferrari SF90 Stradale | foto Just dance / Shutterstock.com

Jednou z charakteristických vlastností, kterými se elektromobily liší od svých předchůdců jezdících na benzin nebo naftu, je chybějící hlasitý zvuk motoru. Tichý chod auta ovšem vadí nejen některým řidičům, ale také chodcům, pro které je při přecházení silnice zvuk auta jedním z varovných signálů.

S inovativním přístupem, jak by měla i elektroauta být slyšet, přišla podle agentury Bloomberg italská automobilka Ferrari, která si už nechala patentovat speciální technologii. Podle generálního ředitele firmy Benedetta Vigny je totiž právě zvuk jedním z podstatných prvků, které definují značku Ferrari – a zákazníci jej především u „sporťáků“ žádají.

Na rozdíl od pokusů konkurence ovšem nemá jít o umělou „náhražku“ zvuků, které nijak nesouvisejí s chodem vozu. Patent prý spočívá v tom, že každý automobil Ferrari bude obsahovat reprodukční zařízení, které bude zesilovat zvuk elektromotoru a jeho součástek a poté jej přesměruje ven přes zadní část automobilu. 

Snímací prvky zesilovače přitom budou měřit například rezonanční frekvence motoru, či dokonce i kol, aby zvuk odpovídal také rychlosti otáčení kol. Jinými slovy, měl by podobně jako u aut se spalovacím motorem být tím hlasitějším, čím rychleji vůz pojede.

Fanoušci značky Ferrari by se podle Vigny měli připravit na to, že nové luxusní vozy poháněné baterií budou ovšem znít jinak – stejně jako jiné zvuky vydává při svém chodu motor na baterii. Na trh by se tato inovativní, hlasitá elektroauta měla dostat poprvé v roce 2023.