Vypukne další očkovací šílenství? Moderna finišuje hned tři nové vakcíny

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Celý článek
0

Do Legolandu už jen na podzim a v dešti? Vlastník se rozhodl zavést dynamické ceny

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Celý článek
0

Český startup Agdata míří na Slovensko. Bude tam měřit kvalitu ovzduší

Už žádná obří zařízení o velikosti stavební buňky. Český startup Agdata vyvinul senzor na měření znečištění ovzduší, který má velikost diáře. Slováky zaujal svou cenou i přesnými výsledky.

Už žádná obří zařízení o velikosti stavební buňky. Český startup Agdata vyvinul senzor na měření znečištění ovzduší, který má velikost diáře. Slováky zaujal svou cenou i přesnými výsledky.

Celý článek
0

Co s bohatou úrodou řepky? Místo bionafty jde do oleje

Stále větší podíl tuzemské úrody řepky směřuje nikoliv do biopaliv, ale na výrobu řepkového oleje. Jeho obliba mezi Čechy je však spíše vlažná.

Co s bohatou úrodou řepky? Místo bionafty jde do oleje
ilustrační foto | Tomáš Novák týdeník HROT

Češi ročně utratí v supermarketech za kuchyňské oleje přes dvě miliardy korun. Za to jich nakoupí zhruba 62 milionů litrů, vyplývá z údajů společnosti Nielsen, která sleduje útvary v prodejnách moderního obchodu nad 400 metrů čtverečních.  

Podobně jako u většiny trvanlivých potravin i prodeje olejů nakoply obavy z dopadů nákazy covid-19 a předzásobení zákazníků. To se týkalo i oleje řepkového, druhého nejprodávanějšího typu po nejpopulárnějším oleji slunečnicovém. „Březnové prodeje řepkového oleje zaznamenaly oproti březnu předcházejícího roku 2019 nárůst o 56 procent, tržby až o 80 procent,“ říká za Nielsen Mária Hukelová.

Jinak však olej, odborníky považovaný za vyživově velmi hodnotný, mezi Čechy velkou oblibu nemá. Za poslední rok sice tržby narostly o sedm procent na 428 milionů korun, nejvíce mezi všemi typy olejů. Příčinou však bylo zdražování, nikoliv vyšší prodané objemy. Meziročně se naopak prodalo řepkového oleje o dvě procenta méně.

Právě vyšší cena může být důvodem nižší poptávky. Zatímco za litr slunečnicového zaplatí zákaznici v průměru 24,40 korun, u řepkového je to 26,70 korun. 

A přesto podíl řepky olejky, která každoročně skončí nikoliv ve formě biosložky přimíchané do paliv, ale v potravninářství, každoročně roste a dnes už vysoce přesahuje podíl bionafty. 

Více o využití řepky v Česku si můžete přečíst v aktuálním čísle týdeníku Hrot, které vychází v pondělí 29. června. Předplatit si ho můžete ZDE.