OSN vytáhla proti zabijácké umělé inteligenci. Chce zákaz autonomních zbraní ve válkách

Pokud samočinný dron omylem zabije civilisty, kdo za to bude odpovědný? Moderní konflikty přinášejí otázky, na které etika teprve hledá odpověď. Proti robotům-vojákům vznikla i rozsáhlá petice.

Pokud samočinný dron omylem zabije civilisty, kdo za to bude odpovědný? Moderní konflikty přinášejí otázky, na které etika teprve hledá odpověď. Proti robotům-vojákům vznikla i rozsáhlá petice.

Celý článek
0

50 milionů malým firmám. Skupina eRockets chce pomoci začínajícím e-shopům

České e-shopy často nedokážou kvůli silné konkurenci růst: jejich rozvoj brzdí nízké marže. Tuzemskému e-commerce chce nyní pomoci investiční skupina eRockets.

České e-shopy často nedokážou kvůli silné konkurenci růst: jejich rozvoj brzdí nízké marže. Tuzemskému e-commerce chce nyní pomoci investiční skupina eRockets.

Celý článek
0

Punk, zábava a hodně piv. Antoš je splněným snem, říká pivovarnice Grguričová

Ve znaku mají sice letopočet 1578, na historický pivovar si tu ale nehrajou. Antoš ze Slaného sází na moderní speciály a pestrobarevné etikety, které zaujmou na první pohled. A že pivovar vede žena? „Kvůli tomu jsem se ještě s despektem nesetkala,“ říká spolumajitelka Antoše Šárka Grguričová.

Ve znaku mají sice letopočet 1578, na historický pivovar si tu ale nehrajou. Antoš ze Slaného sází na moderní speciály a pestrobarevné etikety, které zaujmou na první pohled. A že pivovar vede žena? „Kvůli tomu jsem se ještě s despektem nesetkala,“ říká spolumajitelka Antoše Šárka Grguričová.

Celý článek
0

Reforma školství? Teď už se to nestíhá, kritizuje spolek

Ministr školství Vladimír Balaš (STAN) minulý týden posvětil základní rámce reformy základního školství. Celý záměr ale nabírá značné zpoždění, kritizuje spolek EDUin.

Reforma školství? Teď už se to nestíhá, kritizuje spolek
ilustrační foto | Shutterstock.com

Méně se biflovat a čas ve výuce raději věnovat získávání kompetencí. To je v kostce cíl reformy základního školství, kterou odstartoval již někdejší ministr Robert Plaga (za ANO), nyní na jeho práci navazuje resort vedený Vladimírem Balašem. Jenže plán, aby se „nově“ učilo již od září 2024, je čím dál méně reálný. Jen schválení základních rámců totiž nabralo půlroční zpoždění.

Podle informací z resortu může za zdržení nesoulad mezi vedením ministerstva a prací předkládanou expertním resortním týmem pod vedením Jana Jiterského. Ministr Balaš údajně dlouhodobě nebyl s předloženými dokumenty spokojený. Chyběla mu autorská vize a kritizoval rovněž malé ambice navrhované reformy. Po několika odmítnutích dokument v minulém týdnu nakonec Balaš posvětil.

Zadání Jiterského a jeho kolektivu převzal Národní pedagogický institut. Ten nyní koordinuje činnost komisí, které mají navrhnout změny v rámcovém vzdělávacím programu pro jednotlivé vzdělávací oblasti – předměty.

Podle spolku EDUin však není reálné, aby školy začaly podle nových vzdělávacích programů učit již od školního roku 2024/2025. Tehdy to bude ještě dobrovolné, o rok později už povinné. „Nepochopitelné je to, že dále tvrdíme, jak dokážeme vytvořit kvalitní rámcové vzdělávací programy (RVP) za méně než rok. A ještě je zkonzultovat s učiteli a odbornou veřejností. Pak nám zbývá rok a půl na to, abychom naučili s novým RVP pracovat ty školy, které dosud nebyly příliš reformní. A zároveň musí školy napsat svoje nové školní vzdělávací programy. Existuje tu zkušenost z první reformy – takové termíny povedou nutně opět k formálnosti,“ sdělila Lucie Slejšková, analytička EDUinu. 

Podle expertky je na tvorbu nového a „opravdu kvalitního“ rámcového vzdělávacího programu potřeba dostatek času. A ten už v současném harmonogramu jednoduše není. O potřebě odkladu hovoří i někteří členové komisí pracujících na novém znění vzdělávacího programu. Rozhodnout bude muset ministr Balaš. Ten se ale již dříve vyjádřil, že odkladům nakloněn není. Podpořen byl názorem úředníků, podle nichž se ještě vše dá stihnout. „Pevně věřím, že vše půjde podle plánu a že všechny avizované termíny zvládneme,“ sdělil Ivo Jupa, ředitel Národního pedagogického institutu.