Nová kampaň proti plýtvání: recyklujte spodky

Každý den se na světě vyhodí tisíce tun triček a spodního prádla. Po vánočních svátcích, kdy je třeba provětrat šatníky, je otázka recyklace spodního prádla aktuální. Zaměřila se na něj jedna americká firma.

Nová kampaň proti plýtvání: recyklujte spodky
Recyklovatelné spodní prádlo z bavlny | The Big Favorite

Na skládkách nebo ve spalovnách končí tuny prádla, jež by se dalo recyklovat a vyrobit z něj nové. Jen ve Spojených státech to je pět tisíc tun triček a spodního prádla každý den. Zakladatelka firmy The Big Favorite Eleanor Turnerová vychází při svých propočtech z údaje, že každý Američan vyhodí 40 kilogramů oblečení ročně. A 15 procent šatníku tvoří právě trička a další druhy spodního prádla. 

Rozhodla se s tím něco udělat, a proto lze spodní prádlo značky The Big Favorite recyklovat. To znamená, že pokud už je nechcete z jakéhokoli důvodu nosit, pošlete je zpět firmě a ta z něj udělá nové prádlo. Bavlna se vyčistí, vydezinfikuje a vyrobí se z ní nová příze na další várku spodního prádla.

„Chceme změnit pohled lidí na jejich opotřebované spodní prádlo. Naučit je, že místo odpadu se jedná o recyklovatelný zdroj,“ vysvětlila Turnerová, která i label The Big Favorite zrecyklovala. Její pradědeček tento název používal ve 30. letech minulého století pro výrobu oblečení pro dělníky. 

Trendové second handy

Recyklace oblečení začíná být trendovou záležitostí i pro velké oděvní firmy. Legendární výrobce džín Levi’s tlačí na zákazníky, aby kalhoty a bundy vraceli. Opraví je a znovu prodá jako zboží z druhé ruky. Firma argumentuje tím, že pokud si každý ve Spojených státech koupí alespoň jednou ročně nějaké oblečení ze second handu, ušetří se tím 200 tisíc tun odpadu.

Spodní prádlo se ale v second handech většinou neobjevuje, proto Turnerová zvolila výše zmíněnou strategii. V praxi to vypadá tak, že si zákazník v momentě opotřebení zboží naskenuje QR kód na oblečení a vytiskne si štítek, aby mohl boxerky, dámské kalhotky nebo nátělník zdarma poslat výrobci zpět do Filadelfie. Za to získá kredity na nákup nového zboží

Anonymní prádlo

Zakladatelka projektu je přesvědčená, že spotřebitelé stále častěji přemýšlejí o tom, co se stane s jejich oblečením. A proto jsou připravení i v případě spodního prádla přispět drobným úsilím a udělat „něco“ navíc. „Náš sklad je zcela anonymní. Nikdo se nedívá na vaše spodní prádlo,“ rozptyluje obavy stydlivějších zákazníků. 

Prádlo je vhodné k recyklaci díky tomu, že neobsahuje žádné plasty a k výrobě je použita speciální bavlna značky Pima (jedná se o bavlník barbadoský). Dlouhá vlákna umožňují snadnější výrobu nové příze. Kvalitnější biobavlna je také odolnější a spodky nebo kalhotky déle vydrží. 

Protože firma funguje jen několik měsíců, nemá dostatečnou zásobu starého prádla. Nové boxerky a trička se vyrábějí bez recyklace. Do roku 2023 ale chce mít autorka nápadu, která pracovala i pro známou značku Tommy Hilfiger, „nasbíráno“ 15 tisíc kusů spodního prádla a bude moci recyklovat naplno: „Naším cílem je, abychom uzavřeli výrobní smyčku.“

Tričko jako Willy Fog

Samotné prádlo se vyrábí z bavlněné příze v Peru. Ve srovnání s ostatními oděvními značkami je výroba logisticky poměrně jednoduchá. Turnerová tvrdí, že zavedení výrobci neprojevují dostatek úsilí, aby své výrobky vyráběli co nejjednodušeji. Oblečení, než se dostane ke konečnému zákazníkovi, připomíná Willyho Foga na cestě kolem světa. 

Organizace New Standard Institute odhadla, že se každý rok vyrobí 150 miliard nových kusů oblečení. To znamená, že i přes povědomí o recyklaci končí většina oblečení na skládkách. Oděvní sektor je zodpovědný za osm procent z celkové produkce skleníkových plynů. Z umělých materiálů se uvolňují mikroplasty, které končí v mořích.

Turnerová doufá, že přístupem své značky inspiruje velké firmy, aby změnily svou výrobu na více udržitelnou a pokud možno cirkulární, bez nutnosti vyrábět stále zbrusu nové oblečení. „Ten, kdo bude nejvíce inovativní v tomto úsilí, zvítězí,“ je přesvědčená. „Takže sázím na mě a na The Big Favorite,“ dodala s úsměvem. I když se může zdát, že její přístup nemusí uspět, bez nového myšlení se globální oděvní moloch nezmění.

Týdeník hrot

  • Budoucnost robotických šílenců
  • Stát jako hoteliér
Objednat nyní