Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

Recese za dveřmi. Českou ekonomiku čeká tvrdý pád

Špatné ekonomické zprávy přicházejí bohužel ve špatnou dobu. Moc nástrojů, jak blížící se propad alespoň zmírnit, ale nemáme.

Recese za dveřmi. Českou ekonomiku čeká tvrdý pád
Škoda Auto, ilustrační foto | foto Michal Čížek, týdeník HROT

Tuzemská ekonomika výrazně brzdí. A ukazují to data za únor, tedy před začátkem invaze na Ukrajinu. Průmysl poklesl meziměsíčně skoro o 2,5 procenta, což je hodně překvapivé. Překvapivé není, že za to mohou dominantně automobilky, které stále nezvládají dořešit problémy ve svých dodavatelských řetězcích.

Bohužel pro nás, týká se to v Evropě především Volkswagenu, který zjevně ve své nákupní politice nadělal v minulosti dost kiksů, za něž nyní platí.

Je však otázkou, zda to největší světová automobilka vůbec chce řešit, když Financial Times přišly dnes s informací, že se koncern výrazně zaměří na segmenty vozů s vysokou marží a zredukuje sortiment o šedesát procent.

Automobilce o celkové prodeje dnes vůbec nejde. Naplňuje se tak předpoklad, že elektrifikace automobilů povede k výraznému snížení jejich dostupnosti pro lidi s nižšími příjmy, protože podobně jsou stejnými pravidly k takovému postupu nuceni i další výrobci. Ale s potížemi se potýkají i další odvětví, když narážela už před začátkem války na ceny energií.

Do konfliktu s Ruskem jsme tak vstoupili v ekonomicky nejnevhodnější době začátku zpomalování růstu, které jsme si způsobili vlastní politikou. Je zřejmé, že v prvním kvartálu poklesne v Česku růst HDP v nejlepším případě někam k nule. A pak už to bude na řadu měsíců a možná i kvartálů jen horší, protože budou přibývat náklady na válku v podobě zhoršení situace na trhu energií a tím tlačený růst cen ve všech odvětvích.

V této situaci nelze hledat pomoc u centrálních bank, protože ty velké a rozhodující už stimulují léta zjevně více, než je zdrávo, a už nemají munici. Nehledě na to, že zlevňovat investice v situaci nedostatku energií a surovin nedává vůbec smysl. Naopak musí nyní utahovat kohouty a brzdit inflaci, která už přestává být pod kontrolou.

A vlády jsou už nyní dramaticky zadluženy, navíc musí velmi rychle dohánět dluhy v investicích do obrany. Což platí i pro Česko s jeho zatím nízkým zadlužením. To se totiž během této hospodářské epizody s pravděpodobností hraničící s jistotou zásadně změní.

Jediným nástrojem, jímž mohou vlády čelit nastupující vážné recesi, jsou masivní deregulace ekonomiky a zrušení nebo alespoň významné odložení platnosti klimatických restrikcí, které nás do tohoto stavu bezbrannosti fakticky dostaly.