První vodíkové osobní auto v Česku? Už brzy
Kupní smlouva na první vodíkové osobní auto v Česku je před podpisem. Podle šéfa českého zastoupení Toyoty Martina Pelešky by mezi prvními řidiči mohli být i čeští olympionici.

Několik let čekali fanoušci nekonvenčních pohonů na vznik první veřejné vodíkové plničky v Česku, a tedy i start prodeje vodíkových vozů, který bez stanic nedával smysl. Po letech schvalovacích procesů Benzina svou vodíkovou čerpačku dokončuje a na pozadí padají sázky, zda prvním prodaným vozem bude Toyota Mirai, nebo Hyundai Nexo.
Triumf si nakonec nejspíš připíše japonská automobilka, jejíž vůz měl týdeník Hrot možnost jako první médium v Česku vidět a vyfotit. Podle šéfa českého zastoupení Toyoty Martina Pelešky se však v mezičase debaty o vodíku posunuly na úplně jinou úroveň. Zatímco v Česku se stále řeší, zda v dopravě převládne klasická elektromobilita, nebo vodíkové pohony, ve světě je vodík vnímán jako budoucnost celé energetiky. „Je to obrovská společenská změna odpoutání se od závislosti na fosilních palivech. Je to otázka uchovávání a distribuce energie,“ říká Peleška. S Martinem si několik let tykáme, a osobnější tón proto ponecháváme i v rozhovoru.
Kdo a kdy si v Česku poprvé koupí vodíkem poháněné auto?
Bude to hodně brzy. Bohužel nemůžu prozradit klienta, ale je to klient s poptávkou většího množství aut. Podpis objednávky se blíží a je to reálná věc. Nejde tedy o nějaké zapálené fanouškovství, ale o zákazníka, který zvažuje pořídit vodíkové vozy pro vozový park firmy. Druhá věc je, kdy vůz dorazí a bude tady jezdit.