Projekt 13 MINUT se dostal jako jediný z Česka mezi nejlepší kampaně světa a z Cannes si odváží stříbro v kategorii PR

Agentury McCann Prague a Hero & Outlaw získaly na prestižním festivalu reklamní kreativity ve francouzském Cannes stříbro, a to za unikátní osvětový projekt 13 MINUT. Ze čtvrtečního udílení cen si tak odnáší sošku lva, který je považovaný za reklamní Oscary.  

Projekt 13 MINUT se dostal jako jediný z Česka mezi nejlepší kampaně světa a z Cannes si odváží stříbro v kategorii PR
Foto dokument 13 MINUT

Osvětová kampaň „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“, jejímž vyvrcholením byl unikátní dokument Víta Klusáka 13 MINUT, byla vytvořena pro Českou asociaci pojišťoven a BESIP. Podílela se na ní také agentura Renegadz a podporu poskytla i Policie ČR nebo Česká televize. Jejím cílem bylo upozornit na nebezpečný fenomén nepřiměřené rychlosti na českých silnicích a odhalit příčiny, které k těmto prohřeškům řidiče vedou. Kampaň spojila fenomén času a nepřiměřené rychlosti do jednoho tématu s cílem vyvolat o něm celospolečenskou diskusi a změnit chování českých řidičů.  

 To vše se díky integrovanému přístupu podařilo. „Ocenění, které jsme získali za tuto kampaň si velmi vážíme. Co pro nás má ale veliký význam je reálný dopad kampaně na chování českých řidičů,“ řekl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek, který je zároveň jedním z producentů dokumentu. „Za dobu trvání kampaně došlo k meziročnímu poklesu nehodovosti z důvodu nepřiměřené rychlosti o 9 %. Přestože nehodovost v případě ostatních příčin rostla. To je výsledek, o který nám šlo. Šlo nám o reálnou hmatatelnou změnu chování, a to se povedlo,“ dodal.

„Jsme velmi hrdí, že jsme získali stříbrného lva za kampaň takového rozsahu a významu. Podařilo se nám získat velkou pozornost široké veřejnosti, otevřít diskuzi k tomuto tématu a zajistit prokazatelný dopad na chování českých řidičů. Věříme, že kampaň tak pomohla předejít dalším ztrátám na životech. To je to, na co jsme nejvíce hrdí. Pro nás byla tato kampaň úspěšná, ještěještě, než byla odeslána do jižní Francie,“ řekl Leonard Savage, Chief Creative Officer, McCann Prague 

„To, že tuto kampaň ocenila i porota v Cannes a zařadila ji mezi nejlepší projekty děl na světě, je velký úspěch. Toto ocenění je pro nás důkazem toho, že kampaně, které denně vytváříme pro naše klienty na základě jejich zadání, mohou získat taková ocenění,“ dodal. „Zároveň je to velká motivace a závazek, abychom dále pokračovali v tvrdé práci a společně s našimi klienty vytvářeli projekty nejvyšší možné úrovně.“ 

 „Je to pro nás velká pocta, že se projekt vytvořený pro Českou asociaci pojišťoven dostal na mezi nejlepší kampaně světa, a to právě v kategorii PR. Zrovna PR přístup na celé kampani byl něco, na čem jsme stavěli od začátku, včetně zapojení veřejnosti i médií,“ uvedl jeden ze zakladatelů agentury  Hero & Outlaw Marek Hanč. „Největším úspěchem pro nás je, že se podařilo zasáhnout  širokou veřejnost a prostřednictvím silných emocí oslovit řidiče, aby se zamysleli nad svým chováním na silnicích a pokusili se jej změnit.“

Pilířem kampaně „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“ je celovečerní dokument 13 MINUT, který vznikl v režii Víta Klusáka, který ten s viníky dopravních nehod rekonstruoval jejich nehody včetně fatálních následků. Přinesl velmi silný pohled řidičů, kteří ve vteřině nevratně zasáhli do života jiných, „protože na to šlápli“. Zároveň také ukázal, jaké to je s takovou vinou žít a zda se s tím dá vůbec vyrovnat.  Příběhy skutečných viníků a jejich do značné míry zničených životů přinášejí nesmírně silné svědectví. Nikdo z nás by nechtěl být na jejich místě. 

Název snímku 13 MINUT odkazuje na průměrný čas, který řidič ušetří na cestě z Prahy do Brna, pokud překračuje povolenou rychlost o 20 kilometrů za hodinu. Přitom už jde o rychlost, při níž významně narůstá riziko vážné nehody.

“Klíčem úspěchu byl silný příběh, který byl schopný divákům zprostředkovat pravdivé emoce. Bez příběhu, bez dokumentu a bez tvůrce, který dokázal emoce přenést přímo k divákům, by tahle kampaň neměla nikdy ten správný efekt. To pomyslné mrazení v zádech jsme byli schopni přenést na diváka, a ovlivnit tak jeho chování pozitivním způsobem. Bez odvahy klienta a jeho nadšení pro tenhle nápad by dokumenty z dílny Hypermarket Films nikdy nevzniknul. Film dokázal skvěle představit velmi silné příběhy, které donutily české řidiče, aby se zamysleli nad svým chováním na silnicích. Velký dík patří také mým kolegům z agentury Hero & Outlaw a agenturám McCann Prague a Renegadz, se kterými kampaň vznikala,” uzavírá Marek Hanč. 

Podporu tomuto projektu poskytla také řada odborníků z oblasti dopravního výzkumu, dopravní bezpečnosti, psychologie nebo zástupci záchranných složek a influenceři na sociálních sítích. Do kampaně se zapojili i automobiloví nadšenci a známé osobnosti ze světa kultury. Kromě dokumentu osvětovou kampaň doplnily i televizní a rozhlasové spoty. 

Kampaň zaznamenala významný ohlas. V médiích vyšlo více než 400 výstupů a dokument 13 MINUT zhlédlo více než 1,5 milion diváků.

Aby změna chování řidičů byla trvalá, musí být kampaně tohoto typu dlouhodobé. Proto v květnu letošního roku odstartovala  druhá vlna kampaně, která pod názvem „Zpomal, ještě je brzo“ volně navázala na úspěšný loňský ročník. Letos upozorňuje především na nebezpečný fenomén nepřiměřeně rychlé jízdy nejmladších řidičů.  

Za téměř třetinou všech nehod nejmladších řidičů stojí nepřiměřená rychlost. Je to zdaleka nejvíce v porovnání s ostatními věkovými skupinami. Nepřiměřená rychlost je u všech řidičů příčinou dopravních nehod v 17 procentech (16,7 %) a u řidičů ve věkové skupině 18 – 0 se téměř zdvojnásobuje (na 9,7 %).

Velká část komunikace proto probíhá přímo na středních školách, v autoškolách, ale také v online prostředí. Pro mladé a začínající řidiče vznikl unikátní pořad 13 CEST, který poukazuje na rizika nepřiměřené rychlosti. Komunikace probíhá také na sociálních sítích, včetně  TikToku a spolupráce s influencery. Speciální obsah je vytvářen i ve spolupráci s hasiči, kteří u vážných dopravních nehod zasahují mezi prvními. Na komunikaci v druhé polovině roku navážou preventivní aktivity BESIPu a Policie ČR. Organizátoři se také zaměří na výraznější propojení se středními školami, pro které už nyní připravují rozšířené výukové materiály.  

Cílem kampaně je zakomponovat pořad přímo do výuky, k čemuž jsou pro učitele k dispozici učební materiály. Plán hodiny pro učitele vytvořil pedagog a garant programu ČT edu Petr Chára. Záštitu této kampani poskytlo Ministerstvo školství ČR. 

Kompletní informace o kampani jsou k dispozici na webu projektu 13minut.cz.