AI bude brzy chytřejší než celé lidstvo. Bez regulace nás ale čeká dystopická budoucnost, varuje šéf Apertia Tech

Překotný vývoj AI nesměřuje k dokonalým jazykovým modelům, nýbrž k dosažení obecné umělé inteligence (AGI), přesahující lidské schopnosti. „Tato revoluce s sebou nese obrovský potenciál, ale i silnou potřebu etické regulace,“ říká David Strejc, majitel a šéf společnosti Apertia Tech, která se věnuje zavádění AI do firem.

Překotný vývoj AI nesměřuje k dokonalým jazykovým modelům, nýbrž k dosažení obecné umělé inteligence (AGI), přesahující lidské schopnosti. „Tato revoluce s sebou nese obrovský potenciál, ale i silnou potřebu etické regulace,“ říká David Strejc, majitel a šéf společnosti Apertia Tech, která se věnuje zavádění AI do firem.

Celý článek
0

Temu nezákonně prodává výrobky z nucených prací, tvrdí experti

Elektronický obchod Temu obchází americké sankce uvalené na výrobky z perzekvované čínské provincie Sin-ťiang, říká izraelská firma Ultra Information Solutions.

Elektronický obchod Temu obchází americké sankce uvalené na výrobky z perzekvované čínské provincie Sin-ťiang, říká izraelská firma Ultra Information Solutions.

Celý článek
0

Hyundai pozastavil reklamu na Muskově síti X. Vadí mu antisemitský a nacistický obsah

V kauze sehrálo zásadní roli zjištění nezávislé novinářky a zároveň uživatelky sítě X Nancy Levine Stearnsové.

V kauze sehrálo zásadní roli zjištění nezávislé novinářky a zároveň uživatelky sítě X Nancy Levine Stearnsové.

Celý článek
0

Proč je Kerčský most pro ruskou invazi klíčový

Útok na most spojující Krym s Ruskem má kriticky oslabit logistiku Kremlu. Ukrajincům tak svítá naděje na znovudobytí poloostrova.

Proč je Kerčský most pro ruskou invazi klíčový
Explozi na Kerčském mostě, spojujícím anektovaný Krymský poloostrov s Ruskem, zorganizovaly ukrajinské tajné služby. S odvoláním na nejmenovaného vysoce postaveného ukrajinského představitele o tom informoval list The New York Times. | foto Profimedia.cz

Černý dým valící se z požáru Kerčského mostu zasáhl cíl hned dvakrát. Zaprvé funguje jako vztyčený prostředník ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi osobně. Když téměř dvacetikilometrový most za tři miliardy dolarů v roce 2018 otevíral, bylo to on sám, kdo přes něj jako první projel vojenským náklaďákem. Dokonal tím čtyři roky starou invazi – nebo tak si to nejspíš představoval. 

Sobotní útok most docela nezničil. Již několik hodin po výbuchu Moskva oznámila, že se jejím lidem podařilo obnovit provoz v jednom silničním pruhu a opravit železniční koleje. Jestli je to pravda, nebo je to jako vždycky, když Rusové něco tvrdí, nebylo v neděli ráno možné z Prahy nezávisle ověřit.

Je však jisté, že ukrajinský útok (za nějž pozorovatelé výbuch považují, ačkoli Kyjev se k němu nepřihlásil) zasáhl ruskou invazi na jejím nejcitlivějším místě.

Tento aspekt zásahu je důležitější než jakýkoli případný emocionální dopad na ruského vůdce. Cílem útoku je klíčová zásobovací linie; ruská válečná logistika je přitom po několika týdnech ukrajinské protiofenzivy v horším stavu než kdykoli předtím v průběhu konfliktu.

Nepohodlný půlkruh

Michael Kofman, šéf programu ruských studií amerického think-tanku CNA, řekl listu Financial Times, že ztráta železničního spojení přes Kerčský most by „podstatně omezila schopnost Ruska přesouvat jednotky a zásoby přes Krym“.

Železnice – bílé čáry jsou provozuschopné železniční tratě v oblasti.
Zdroj: deepstatemap.live

Jediná další zásobovací trasa do klíčové Chersonské oblasti totiž vede přes nedávno anektovaná území na jihovýchodě Ukrajiny – jenže takto vytvořený „pozemní most“ je na hraně nefunkčnosti. Železničních tratí v oblasti je málo, jsou většinou jednokolejné a musejí překonávat řeky a zavlažovací kanály.

Co víc, koleje jsou terčem rozsáhlých sabotáží. Již v květnu hlásily ukrajinské dráhy, že 6330 kilometrů tratí je nepoužitelných, převážně právě na východě země. Většinou je zničili Ukrajinci sami, aby znemožnili okupačním silám snadný přesun.

Poté, co Kyjev na samotném konci srpna rozjel protiofenzivu, do rukou jeho vojáků navíc během několika týdnů padly dva důležité logistické uzly na severovýchodě okupované části země. Jako první dobyli Ukrajinci v září zpět Izjum, později na začátku října i Lyman. 

Ukrajinská protiofenziva od té doby může využívat geometrické výhody, již Kyjevu poskytuje do půlkruhu vyklenutá frontová linie. Rusové nemohou rychle přesouvat síly mezi severovýchodní a jižní frontou, protože se musí pohybovat vně řečeného půkruhu. Ukrajinská armáda naopak může uvnitř téhož půlkruhu přesouvat po kratších, přímočařejších trasách, co a jak se jí zlíbí.

Letiště – letecká doprava sama o sobě okupantům mnoho nepomáhá.
Zdroj: deepstatemap.live

Zásobování po železnici je přitom pro Rusy nesmírně důležité, protože během invaze ztratili značné množství nákladních aut. „Bude pro ně velmi těžké vymyslet to jinak. Opravdu budou muset pohnout nebem i zemí, aby železniční trať znovu otevřeli,“ řekl pro The Financial Times Phillips O’Brien, profesor strategických studií na University of St Andrews. 

Kdyby Rusové najednou nemohli Kerčský most používat, museli by zásobovat Chersonskou oblast nespolehlivým, pomalým a zranitelným koridorem ze severovýchodu, který je navíc v bezprostředním ohrožení. Ukrajincům tak svítá naděje na znovudobytí Krymského poloostrova, což většina pozorovatelů – i z řad ukrajinských příznivců – dosud považovala za nereálné. 

Posádky a velení – posádky jsou četnější, sídla velení jsou vyznačena piktogramem s praporkem.
Zdroj: deepstatemap.live

Teror, nebo vnitřní hra?

Přesné okolnosti útoku na Kerčský most zůstávají nejasné. Oficiální verze Kremlu tvrdí, že nákladní automobil, jehož výbuch ničivý požár zažehl, byl naplněn výbušninami (ačkoli několik minut předtím prošel na pevnině prohlídkou); viní Ukrajince z terorismu.

Z Kyjeva zase zaznělo, že může jít o projev napětí mezi jednotlivými frakcemi ruské „věrchušky“. Ta se již pomalu stává dějištěm boje o moc v budoucím, poputinovském uspořádání.