Problémy herního kolosu Ubisoft se prohlubují, říká expert

Jeden z největších evropských výrobců a distributorů počítačových a konzolových her čelí existenčním problémům. Kvůli špatným ekonomickým výsledkům chystá propouštění. Hrot se na stav Ubisoftu zeptal experta.

Problémy herního kolosu Ubisoft se prohlubují, říká expert
Francouzská společnost Ubisoft čelí ekonomickým problémům, ilustrační foto | foto Shutterstock.com

„Klíčové hry poslední sezony se prodávaly pod očekáváním. Ke stabilizaci firmy by mohl přispět úspěch dalších dílů her nejhodnotnějších značek, například Assassin’s Creed. Vyjít by snad konečně mohla i několikrát odložená pirátská akce Skull & Bones,“ říká v rozhovoru Tadeáš Pepř, šéfredaktor oborového online deníku Hrej.cz.

Proč čelí Ubisoft ekonomickým potížím? Kde konkrétně se stala chyba?

Úplně konkrétně vypíchnout příčiny problémů Ubisoftu nelze, ale dle dostupných informací a dat jde o souběh několika negativních okolností. Firma od druhé poloviny roku 2020 nevydala žádnou vyloženě úspěšnou vysokorozpočtovou hru, což obvykle přináší finanční jistotu. Dalším důvodem může být to, že v rámci přechodu mezi konzolovými generacemi se zřejmě vedení nepovedlo správně nastavit vydavatelskou strategii a uplynulé dvě herní sezony byly velmi slabé.

Ubisoft sám přiznal, že dvě klíčové hry loňského podzimu, Mario + Rabbids: Sparks of Hope a Just Dance 2023, se prodávaly pod očekáváním. Firma se navíc nemůže opřít o žádnou dlouhodobě udržovanou – takzvanou live service – hru, které jsou důležitou pojistkou u jiných velkých vydavatelství. K tomu je třeba připočíst problematický vývoj existujících projektů, jmenovitě Skull & Bones. Ta se několikrát odložila.

Takže je to převážně o špatných prodejích her?

To je jen jedna z příčin. Na trhu se rovněž často hovoří o evidentních neshodách mezi nejvyšším managementem a řadovými vývojáři. Zapomenout nemůžeme ani na stále doznívající kauzu spojenou se sexuálním obtěžováním na pracovišti. Nicméně rozpočtové škrty dále vedou k rušení plánovaných projektů, čímž se problém cyklicky prohlubuje. Navíc se i herního průmyslu dotýká ekonomická krize.

Je na pořadu dne prodej firmy?

O možné akvizici Ubisoftu se spekuluje a hovoří už několik let. Především proto, že o ni usilují samotní majitelé. V loňském roce agentura Bloomberg uváděla, že mají o firmu zájem investiční fondy Blackstone Inc. nebo KKR & Co., které s herním průmyslem nemají prakticky nic společného. K domluvě ale nakonec zřejmě nedošlo. Vedení pak mělo kontaktovat konkurenční firmy, ale dle tvrzení některých osob blízkých průmyslu o Ubisoft nikdo neměl za současného stavu a nabídek zájem. 

Tedeáš Pepř, šéfredaktor portálu Hrej.cz
Archiv (publikováno se svolením)

Jaký kupec tedy přichází v úvahu?

Mezi nejsilnější kupce na trhu patří čínský holding Tencent, který na Západě investuje dlouhodobě, nebo americký Microsoft, který v posledních letech investoval do akvizic opravdu významně. Ten se ale v současnosti potýká s nákupem studia Activision Blizzard, kterému brání některé antimonopolní úřady. Velmi silná je také švédská Embracer Group, která od roku 2019 nakoupila přes osmdesát větších či menších studií a vydavatelství. Je ale otázkou, jestli by k takové akvizici mohlo dojít. Rekordní vyplacenou částkou Embracer Group je 2,75 miliardy eur, zatímco odhadovaná tržní kapitalizace Ubisoftu za loňský rok i přes meziroční pokles dosahuje 6,2 miliardy eur.

O co se i přes ohlášené úspory může Ubisoft opřít?

Pro Ubisoft jsou naprosto klíčové jeho nejsilnější značky, v současnosti především Assassin’s Creed a Far Cry. Série Assassin’s Creed chystá hned několik pokračování včetně ambiciózní hry pro mobilní telefony. Nejbližší pokračování Mirage by mělo vyjít ještě letos a cílí především na fanoušky starších dílů série z let 2007 až 2014, což by mohl být recept na úspěch. O dalších Far Cry se spekuluje, tam zatím nic jistého říct nejde. Důležitý bude také úspěch dalších ročníků série Just Dance, která je pro firmu pravidelným zdrojem příjmů. Vedle toho bude důležité po několika letech odkladů konečně vydat problematický projekt Skull & Bones, který už kvůli neshodám v tvůrčích vizích a špatnému vedení spolykal obří množství peněz a hráči mu vůbec nevěří. 

Nemůže být nakonec, podobně jako jiné hry, úplně zrušen?

Údajně to nepřipadá v úvahu, protože vzniká v singapurské pobočce firmy a do vývoje je finančně zapojena lokální vláda, která klade určité podmínky. Jejich porušení by tak pro firmu mohlo být ještě dražší.