Fúzní elektrárny už nejsou sci-fi, Evropa je může mít do třiceti let

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Celý článek
0

Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Sto milionů Američanů nemá na to mít děti. USA trápí fenomén Alice

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Celý článek
0

Přízrak Venezuely: ruská vláda jedná o omezení vývozu pohonných hmot

Rusku chybí benzin a nafta. Na vině je slabý rubl, masivní export paliv, opravy několika rafinerií a chaos na železnici. 

Přízrak Venezuely: ruská vláda jedná o omezení vývozu pohonných hmot
Benzinová pumpa na na cestě z Permu do Kazaně v ruském Tatarstánu (ilustrační foto) | Profimedia.cz

Ruské ministerstvo energetiky zvažuje omezení vývozu pohonných hmot ze země. Týká se to jak vývozu legálního, tak neoficiálního, „šedého“. Tvrdí to ruský server Gazeta.ru. Důvodem je faktický nedostatek benzinu a nafty v některých oblastech Ruska a v některých sektorech ruské ekonomiky. 

Ministerstvo už proto přijalo první administrativní opatření. „Ministerstvo energetiky a ruské železnice převzaly zvláštní kontrolu nad rytmicitou dodávek ropných produktů v jižním a východním směru,“ připustilo na dotaz serveru ministerstvo energetiky.

Uvedlo, že na stole jsou údajně i zásadní změny: „Návrhy na opatření dlouhodobého charakteru, která se týkají omezení vývozu, daňového zatížení a prioritního transportu ropných výrobků, zpracovává ruská vláda.“

Ohrožená sklizeň

Postiženi nedostatkem paliv jsou hlavně zemědělci. „Už teď je těžké volit slova. Cena pohonných hmot během posledních tří týdnů překročila sto rublů za kilogram, nakupujeme v kilogramech, ne v litrech. V polovině srpna byla nejvyšší cena 65 až 67 rublů za kilogram, kdežto nyní sto. Ale ani za takové peníze palivo není,“ řekl listu Novyje Izvěstija Sergej Kolesnikov, šéf Asociace rolnických (zemědělských) farem a zemědělských družstev Ruska ve Stavropolském kraji.

K nedostatku paliv v zemědělství se ostatně už ve středu vyjádřil ruský ministr zemědělství Dmitrij Patrušev. Nedostatečné dodávky benzinu a nafty by podle něj mohly způsobit „katastrofu“, protože by to vedlo k zastavení probíhající sklizně a setí ozimých plodin na příští rok. „Potřebujeme urychleně vyřešit problém v zajištění potřebného objemu paliva pro zemědělce tak, aby bylo k dispozici,“ uvedl Patrušev.

Důvodů současných obtíží na ruském trhu s palivy je hned několik. Slabý kurz rublu, který nahrává legálnímu i nelegálnímu vývozu, což zmenšuje objem paliv na domácím trhu. Probíhající opravy několika rafinerií a chaos v železniční dopravě.

Dodejme, že zdaleka nejde o první takový výpadek v putinovském Rusku. O nedostatku paliv v některých oblastech Ruska informovala média například na jaře 2011.