Prezidentská kampaň: nudná, šedivá a bez nápadu

Do historie volebních kampaní se ta aktuální ničím výjimečným nezapíše.

Prezidentská kampaň: nudná, šedivá a bez nápadu
Danuše Nerudová na mítinku v Příbrami | foto Tomáš Novák týdeník HROT

Propagace prezidentských kandidátů se ubírala spíše v tradičních kolejích, nikdo nepřišel s nápadem, který by zaujal. Změnit to mohou ještě poslední dny před prvním kolem prezidentských voleb a posléze období před rozhodujícím finále.

Také mediální a marketingový expert Marek Pražák týden před otevřením volebních místností hodnotil dosavadní kampaň jako poněkud šedivou. „Můj obecný postřeh je, že více hovoří marketing a méně kandidáti v porovnání s kampaní, kterou jsme před deseti lety dělali my. Schwarzenberg byl silná osobnost, velká část výstupů šla za ním, totéž Miloš Zeman. Byly to autonomní výroky, autonomní mluva. Marketing hrál samozřejmě důležitou roli, je to prezidentská kampaň, ale v současných volbách vidím její rozsah daleko větší,“ řekl Pražák týdeníku Hrot.

Pražák byl před deseti lety členem volebního týmu Karla Schwarzenberga, který v historicky první přímé volbě prezidenta překvapivě postoupil do druhého kola, kde prohrál s Milošem Zemanem. Tehdejší Schwarzenbergova kampaň je dodnes považována za jednu z nejlepších. Marek Pražák dokonce v roce 2013 obdržel čestnou cenu udělovanou Asociací PR agentur.

Právě to, že letošní kampaň je zatím šedivá, může být podle Pražáka důvodem, proč je obrovský počet nerozhodnutých voličů. Průzkumy ukazují, že jich ještě krátce před otevřením volebních místností může být až třetina. „Právě proto mohou velkou roli sehrát televizní debaty. Lidé uvidí, jak kandidáti reagují na otázky, jak se vymezují vůči ostatním. Je to jiná disciplína než rozmáchlá gesta v marketingové kampani,“ vysvětlil Pražák.

Jeden z dosavadních kandidátů, expremiér Andrej Babiš (ANO), se ovšem nejspíš zúčastní pouze jednoho televizního souboje – večer před volbami na TV Nova. „V minulých volbách ANO získalo 1,46 milionu hlasů, to jsou vlastně hlasy Andreje Babiše. Druhé kolo by mu při očekávané volební účasti nemělo uniknout. Počkají si až do poslední debaty, připraví se i na základě toho, co budou říkat ostatní v debatách předchozích, a upoutají pozornost až na finále. Vidím v tom jasnou strategii,“ řekl Pražák. Dodal, že Babiš ale nemá tak jistou pozici jako Miloš Zeman v roce 2013, kdy byl neformálním kandidátem levicových voličů.

Podle Marka Pražáka z dosavadní předvolební šedi nejvíce vystupuje generál Pavel – například i díky tomu, že se ukázal se svojí manželkou ve stejných flanelových košilích, působí lidsky, když umí přiznat chyby, má vtip, což dokazuje jeho zveřejněný životopis. Jinak ale Pražák hodnotí základní vizuály všech tří největších favoritů pozitivně. Jsou podle něj kvalitní, dobře zacílené, jednoduché, přímočaré. 

„Prostě takové, jaké mají být,“ dodal. Například heslo „Proto Babiš“ se dá dále doplňovat podle aktuální situace. Za povedený pokládá Pražák slogan „Pomáhá lidem, proto Babiš“, protože přesně míří na jeho část volebního spektra. Za silnou značku považuje rovněž slovo „generál“ u Petra Pavla a totéž platí v případě „Danuše“ u jediné ženské kandidátky. „Navíc je to hodně osobní,“ poznamenal Pražák. „V těchto základních otázkách jsou kampaně povedené.“