Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

Přechod na elektromobilitu drhne. EU potřebuje stavět čtrnáct tisíc dobíječek týdně

Prodeje aut na baterku postupně rostou, budování infrastruktury ale zaostává. EU potřebuje 6,8 milionu veřejných dobíjecích stanic do roku 2030.

Přechod na elektromobilitu drhne. EU potřebuje stavět čtrnáct tisíc dobíječek týdně
Elektromobil, ilustrační foto | Tomáš Novák, týdeník HROT

Evropské země by měly co nejdříve a zásadně zvýšit investice do budování infrastruktury pro elektromobily. Podle Evropské asociace výrobců automobilů vlády zaostávají za automobilkami a pomalá výstavba veřejných dobíjecích stanic může zbrzdit evropský přesun k „bezemisním“ automobilům.

Asociace upozorňuje, že počet prodaných elektromobilů v evropských zemích se za posledních pět let zvýšil desetkrát – na loňských 1,7 milionu aut do zásuvky, tedy necelou pětinu všech prodaných nových vozů. Počet dobíjecích stanic se ale za stejnou dobu zvýšil jen 2,5násobně.

Nová studie poradenské společnosti McKinsey ale ukazuje, že aby Evropa splnila smělý cíl a snížila do roku 2030 emise z osobní dopravy o 55 procent, potřebuje k tomu do roku 2030 nainstalovat celkem 6,8 milionu nabíječek. Na konci loňského roku jich ovšem byl k dispozici jen necelý čtvrtmilion.

Jinými slovy, podle studie by evropské země musely už od letošního roku otevírat na čtrnáct tisíc nových dobíjecích stanic týdně, aby dosáhly výsledného potřebného počtu. Aktuálně se jich ovšem v průměru týdně nainstaluje pouze kolem dvou tisíc.

Podle asociace výrobců automobilů by měly roční evropské investice do infrastruktury pro elektromobilitu dosáhnout kolem osmi miliard eur ročně. Zdánlivě vysoká částka je ale podle výrobců zanedbatelná například ve srovnání s tím, co evropské země utratily třeba za budování mobilních sítí. Například ve srovnání s výstavbou 5G sítě jsou potřebné investice do elektromobilní infrastruktury relativně malé – tvořily by jen asi šestnáct procent z jejich objemu.