Pramáti „vysmahla“ z trhu

Známá značka oleje zmizela z nejasných důvodů z obchodů. Na pozadí probíhá o Lukanu letitá právní bitva.

Pramáti „vysmahla“ z trhu
Lukana | Profimedia.cz

„Lukana, pramáti české kuchyně,“ propagoval ještě před třemi lety výrobce Glencore Agricultural Czech v rozsáhlé a oceňované reklamní kampani svůj rostlinný olej. Pět generací českých matek vystupujících ve spotu odkazovalo na více než stoletou historii výroby kuchyňských olejů v Ústí nad Labem a tehdejší šéf Glencoru v Česku Maurice Bensadon pro server iDnes.cz tvrdil, že Lukana je „dědictví této země a my cítíme, že sem patří“. 

Dnes je všechno jinak. Naposledy v lednu se Lukana objevila v testu časopisu dTest a pak potichu zmizela z trhu. A spolu s ní i další známé značky olejů ústeckého zpracovatele, jako jsou Vegetol nebo Ceresol. Místo toho dnes Glencore prodává olej pod úplně novou značkou Oleana, jejíž červeno-bílé logo na známou Lukanu aspoň barevně odkazuje. Více než dvoumiliardový byznys s kuchyňskými oleji v Česku (podle dat společnosti Nielsen) tak přišel o svého nejviditelnějšího hráče. 

Sporný prodej známek Švýcarům

Co vedlo firmu, aby opustila proslulou značku, kterou podle Bensadona zná 93 procent Čechů, není úplně zřejmé. Ústecký výrobce na dotazy do uzávěrky nereagoval, stejně jako mateřský koncern se sídlem ve Švýcarsku. Podle několika zdrojů týdeníku Hrot vše může souviset s nevyjasněnou známkoprávní situací, která se s výrobcem táhne od převzetí části zkrachovalé Setuzy Glencorem před devíti lety. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

Máte předplatné?

Přihlásit