Evropa je ekonomickým obrem, ale politicky je stále trpaslíkem. Je čas to změnit

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Celý článek
0

Největší ruské bance se daří. Sberbank po historickém zisku vyplácí rekordní dividendu

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Celý článek
0

Praze chybí 85 tisíc bytů. Ceny ale nejsou přepálené, dál porostou, říkají developeři

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Celý článek
0

Praha má čtvrtou vodíkovou stanici. Využije ji také vodíkový autobus

Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol zprovoznila na pražském Barrandově veřejnou plnicí vodíkovou stanici. Stojan využije také vodíkový autobus, který začne v hlavním městě svou dvouletou zkušební jízdu na přelomu března a dubna.

Praha má čtvrtou vodíkovou stanici. Využije ji také vodíkový autobus
V Česku jsou nyní čtyři vodíkové plničky. První tři vznikly v Neratovicích, v Řeži u Prahy a ve Vítkovicích. Barrandovská stanice (na snímku) je první samoobslužná. | foto Tomáš Novák týdeník HROT

V Česku jsou nyní čtyři vodíkové plničky. První tři vznikly v Neratovicích, v Řeži u Prahy a ve Vítkovicích. Barrandovská stanice je první samoobslužná. Naplnit nádrž bezemisním vodíkem zde mohou vedle autobusů také osobní a nákladní auta.

Orlen Unipetrol oznámil, že další plnička by do několika měsíců měla vzniknout v Litvínově. V plánu má ovšem několik desítek takových zařízení – nejen v Česku, ale také na Slovensku. Ačkoli vodíková doprava je teprve v začátcích a po českých silnicích jezdí jen několik vodíkových vozidel, experti vidí ve vodíku velký potenciál. 

„Vodík v následujících letech doplní bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v osobní, ale především v hromadné dopravě a přepravních službách na silnici i železnici,“ uvedl generální ředitel společnosti Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak.

Dodal, že ročně se ve firemních rafineriích vyprodukuje osmdesát tisíc tun vodíku. „Již máme rozpracovány konkrétní plány na produkci vodíku za pomoci elektrické energie z ekologicky čistých zdrojů, jako je slunce, vítr nebo teplo v zemské kůře. Do roku 2030 chceme vyrábět 4,5 tisíce tun vodíku s nízkou uhlíkovou stopou, což představuje pohon pro zhruba třicet tisíc automobilů,“ řekl Wiatrak, podle něhož chce skupina do roku 2030 investovat do ekologických projektů až 35 miliard korun.

Otevření stanice se zúčastnil i ministr dopravy Martin Kupka
foto Tomáš Novák týdeník HROT

Ministerstvo dopravy výstavbu vodíkové stanice na Barrandově podpořilo v rámci Operačního programu Doprava 2. „Dle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být dvanáct vodíkových stanic a osmdesát stanic do roku 2030,“ řekl ministr Kupka. 

Dodal, že cílem navrhovaného evropského nařízení je vybudovat vodíkovou instrastrukturu každých 200 kilometrů na hlavní síti TEN-T. Proto letos ministerstvo plánuje aktualizaci Národního plánu čisté mobility, která by na tento evropský záměr reagovala.