Pozor, tato vlna podvodů je masivní. Banky čelí čím dál sofistikovanějším útokům na účty klientů

Banky čelí nevídané vlně podvodů. Falešné reklamy, které lidem vysají účty, se čím dál více zaměřují na oblast investic.

Pozor, tato vlna podvodů je masivní. Banky čelí čím dál sofistikovanějším útokům na účty klientů
Ilustrační foto | Shutterstock.com

„Fio banka spustila novou akci,“ láká reklamní banner. Využito je barev typických pro tuto tuzemskou banku, opatřen je logem instituce. Lidé jsou po prokliku požádáni o zadání bankovních údajů, aby jim banka mohla připsat mimořádnou odměnu pět tisíc korun. Že se jedná o podvod, je na první pohled zřejmé jen z několika málo detailů: banner nepoužívá standardní české označení pro naši měnu (Kč), ale mezinárodní zkratku CZK. Reklama, která se zobrazuje na sociální síti, pak nevede na oficiální web banky, ale na stránky pod doménou .com.

Podle Fia se reklama zobrazuje i na velkých sociálních sítích, a to v „masivním“ měřítku. „Reklama směřuje na podvodný odkaz / na falešnou stránku, kde se útočníci budou snažit získat údaje k vašemu účtu nebo platební kartě. Na zablokování cílové stránky pracujeme,“ informovala banka.

Zmatky s aplikací

S problémy se však potýká rovněž Česká spořitelna. Ta doplácí na zásadní změnu. Klienti až dosud kromě bankovnictví George používali rovněž aplikaci sloužící k potvrzení transakcí, takzvaný George Klíč. Banka ale nově veškeré funkcionality sloučila do jedné aplikace. 

Ke zmatení klientů přispělo to, že jim za této situace chodí rovněž podvodné esemesky či notifikace. „Pod záminkou sloučení aplikace se rozesílají falešné SMS, ve kterých podvodníci vybízejí k přihlášení do George nebo ke stažení falešné aplikace George a k dalším krokům. Můžou také pod různými záminkami volat, například chtějí vám pomoci s přechodem mezi aplikacemi, případně vás chtějí varovat před napadením účtu a ztrátou peněz. Ve všech případech se jedná o podvod,“ upozorňuje spořitelna.

Banka rovněž klienty varuje před novým trikem podvodníků: falešnými investičními účty. Scénář se opakuje: klient klikne na falešnou reklamu, na té je zobrazena například i nějaká slavná osobnost. „Pokouší se vás přesvědčit, abyste si začali posílat peníze na investiční účet, nebo vám rovnou nabídne pomoc přes program nebo aplikaci, kterou si máte stáhnout do vašeho zařízení. Ve skutečnosti získá vzdálený přístup k ovládání vašeho bankovního účtu,“ varuje banka.

Banku ignorujte, vybízejí podvodníci

Bankovní ústavy však mají mechanismy, jak mohou podvod odhalit a zastavit. U klientů mohou ověřit, proč a za jakým účelem na daný (podvodný) účet posílají peníze. I tady už ale mají podvodníci náskok: „Podvodník nějakým způsobem upozorní, že se banka pokusí platbu zastavit. Bude vás nutit k tomu, abyste tyto investice zatajili před svou bankou, zapřeli pravý důvod transakce a vymysleli jiný a uváděli nepravdivý popis účelu platby, například dovolenou. Cílem je zabránit, aby se bance podařilo podvodnou transakci včas zablokovat a vaše peníze zachránit,“ informuje Česká spořitelna. 

Banky se shodují, že čelit podvodníkům je čím dál těžší, využívají totiž čím dál rafinovanějších podvodů. Rovněž „kvalita“ podvodných nástrojů ušla velkou cestu. Špatná čeština či nedokonalá grafika podvodných reklam jsou spíše výjimkou, naopak inzeráty, esemesky a falešné stránky sbírající osobní údaje již často vypadají v podstatě profesionálně.

Podle bankovních institucí platí zásadní pravidlo, při jehož dodržení se hrozba podvodu a ztráty peněz minimalizuje: žádný pracovník banky po vás nebude chtít celé číslo platební karty, PIN k ní či přístupové údaje do internetového bankovnictví. Do svého bankovního účtu máme přistupovat zásadně pouze přes oficiální doménu banky, případně přes oficiální aplikaci. Investice máme uzavírat prostřednictvím investičních poradců, přes banky či ověřené aplikace.