Vybrané články
z týdeníku The Economist

Pořídí si Google motorku?

Google přerostl vlastní korporátní kulturu a prochází krizí středního věku.

Pořídí si Google motorku?
ilustrace Vojtěch Velický

Přestože mu je teprve dvacet jedna let, prožívá Google krizi středního věku. Jak už tomu obvykle bývá, i v jeho případě je navenek všechno v pořádku. Jeho vyhledávač vyřídí každý den šest miliard dotazů, YouTube se rozroste o videa, na jejichž shlédnutí byste potřebovali čtyřicet devět let a Gmail rozešle přibližně sto miliard e-mailů. Dominance v online reklamě vynesla loni mateřské společnosti Alphabet zisk 34 miliard dolarů. Kromě těchto ústředních operací představuje světovou jedničku v oblasti umělé inteligence (AI), kvantových výpočtů a autonomních vozidel. Spolu s šéfy Amazonu, Applu a Facebooku se jeho výkonný ředitel Sundar Pichai ocitl minulý týden na washingtonském koberečku u amerických zákonodárců, kteří mají pocit, že technologičtí giganti potřebují trochu přitáhnout uzdu. Takže krize? Jaká krize?

Pružnost startupu

Předvolání do Kongresu se může na první pohled jevit jako známka úspěchu. Pro šéfy Googlu je to však zároveň i obtížný okamžik: Je to začátek korporátního středního věku. Tento problém je starý jako byznys sám. Jak si společnosti udrží kreativitu a pružnost, které jim umožnily dosáhnout velikosti, když musí zároveň budovat trvanlivou kulturu a korporátní mašinérii? Pro Google je tento přechod obzvlášť dramatický, neboť jeho zakladatelé Larry Page a Sergey Brin se od začátku snažili vybudovat společnost, jež se v tomto bodě nikdy neocitne. Když se Google rozhodl v roce 2004 vstoupit na burzu, dušovali se, že nejsou běžnou společností a „nemají v úmyslu se jí nikdy stát“. Page s Brinem doufali, že kanceláře připomínající hřiště, štědré bonusy a atmosféra vysokoškolského kampusu jim umožní uchovat si i během růstu pružnost a inovativnost startupu. Vrásky, které se objevily na korporátním čele však dokazují, že se to nezdařilo.

Známky stárnutí jsou patrné z toho, jak byznys Googlu zraje, jak se mění jeho kultura a jak se čím dál víc zaplétá s vládou. Vezměme si nejprve byznys. Společnost se musí vypořádávat se sílícími omezeními svého (v zásadě) monopolu na vyhledávání a nástroje pro internetovou reklamu. Google má přibližně 90procentní podíl na trhu s dynamickou reklamou ve vyhledávání. Ukázalo se, že další zlaté doly není tak snadné najít. Žádný z ambiciózních projektů, do kterých Alphabet nalil miliardy, jako například doručování s využitím dronů a robotů, nezaznamenal větší úspěch. Aby mohl Google dál růst, snaží se prodrat na hřiště, která už okupují jeho velcí technologičtí protivníci, jako je cloud computing nebo podnikový software a služby.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

od 184 Kč za měsíc

Předplatit

Máte předplatné?

Přihlásit