Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

Populistická jednosměrka

Měl to být jeden z hlavních bodů úspor nové vlády. Nakonec se ale ze slev na jízdné pro seniory a studenty stal spíš jen další důkaz, jak obtížné je zbavit se populistických nesmyslů zavedených v minulosti. Respektive jak velkou odvahu takový řez do státních výdajů vyžaduje.

Především trojkoalice Spolu v čele s ODS 75procentní úlevu na cestování vlakem či autobusem kritizovala od samého začátku, tedy od podzimu 2018, kdy ji vláda Andreje Babiše zavedla. A pokaždé, když v posledních dvou letech horovala za snížení výdajů (a tedy i deficitu) státního rozpočtu, dávala právě tuto nesmyslnou položku za typický příklad, kde lze ušetřit. Můžeme tak úplně snadno ušetřit šest miliard, zněl hlavní argument.

Jedna věc je ale kritika z opozičních lavic a druhá věc je reálné vládnutí. Hned po nástupu do Strakovy akademie se začínala nesmiřitelná „antislevová“ rétorika nové vlády zmírňovat. Začalo se mluvit o potřebě citlivého sociálního přístupu, není prý možné slevy zrušit najednou, aby zásah do peněženek nebyl tak velký. Nakonec se nový ministr dopravy Martin Kupka odhodlal jen k zanedbatelnému snížení ze 75 na padesát procent, což státní kase nejspíš neušetří víc než jednu miliardu.

Přístupem chytré horákyně a snahou nikoho si moc nenazlobit ovšem vláda nakonec může dosáhnout pravého opaku. Příjemce slev rozzuřil už tento kompromisní škrt, naopak voliči stran nové koalice pochopitelně neskrývají zklamání z nesplněného slibu. Naštvaní budou nakonec nejspíš úplně všichni.