Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0
Vybrané články
z týdeníku The Economist

Podtlak na Středozápadě

Jedna z nejméně rozvinutých částí Spojených států sází na dopravu budoucnosti.

Podtlak na Středozápadě
ilustrační foto | Profimedia.cz

Způsob, jímž Američané přesouvají sami sebe a své zboží, se po desítky let téměř nezměnil. Pořád spoléhají hlavně na auta, náklaďáky, vlaky a letadla, takže návštěvník z poloviny dvacátého století by si v naší době mohl připadat jako doma. Nyní řada amerických firem usiluje o vytvoření regulatorního rámce (a financování z veřejných peněz) pro budování meziměstských dopravních systémů, které by využívaly podtlakové potrubí. Zmínka o této metodě se dostala do infrastrukturního zákona, který minulý týden schválila Sněmovna reprezentantů, a naznačila, že by se kdysi iluzorní sen mohl stát skutečností.

Koncept Hyperloop pracuje s přepravou cestujících a nákladů v kapslích nadnášených magnety v síti trubkových tunelů. Kapsle dokáže vyvinout rychlost až tisíc kilometrů v hodině, tvrdí Jay Walder, šéf Virgin Hyperloop One, jedné z firem, které projekt vysokorychlostního dopravního systému prosazují. Touto rychlostí se „dokážete přemístit z Columbusu do Chicaga za 40 minut“, říká Walder, přičemž vzdálenost 740 kilometrů mezi oběma městy urazíte o mnoho hodin rychleji a za zlomek nákladů letecké dopravy, nemluvě o celkové uhlíkové stopě.

Může to fungovat

Walderova firma zřídila u Las Vegas experimentální středisko, kde technici – z nichž část pracovala na programu Mars Rover – provedli přes 400 testů v pět set metrů dlouhé trubce. Zatím se jim podařilo kapsli vyslat rychlostí 385 kilometrů v hodině, jenom brzdění jim dělá trochu problémy. „Dokázali jsme, že to může fungovat,“ říká Walder. Chce proto postavit patnáctikilometrový trubkový tunel, v němž by mohli vyvinout vyšší rychlosti. Pravděpodobně by mohl vzniknout nedaleko Columbusu v Ohiu, ovšem zájem má i Missouri a několik dalších států na americkém Středozápadě. Mezi požadavky patří úplná rovina, dostatek volného místa a žádné zatáčky.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit