Komentář: Evropa ekonomicky upadá. Nic než radikální integrace a jednotný trh nepomůže

Zastánce různých „národních“ řešení, včetně mnoha českých politiků, to asi nepotěší, ale pokud chce EU alespoň trochu konkurovat USA a Číně, jiná cesta než větší ekonomická integrace není.

Zastánce různých „národních“ řešení, včetně mnoha českých politiků, to asi nepotěší, ale pokud chce EU alespoň trochu konkurovat USA a Číně, jiná cesta než větší ekonomická integrace není.

Celý článek
0

Létající auta z Číny jsou připravena ke startu. Jsou elektrická a chtějí si podmanit západní trh

Dělat obyčejná elektrická auta už umějí, teď se pouštějí rovnou do těch, která mohou i létat. Čínské automobilky se rozhodly využít své know-how z vývoje vozů na baterky a posunout ho do nové dimenze. A nového živlu.

Dělat obyčejná elektrická auta už umějí, teď se pouštějí rovnou do těch, která mohou i létat. Čínské automobilky se rozhodly využít své know-how z vývoje vozů na baterky a posunout ho do nové dimenze. A nového živlu.

Celý článek
0

Pane premiére, vyřešte zaměstnanecké akcie. Startupisté a investoři napsali Fialovi otevřený dopis

Celkem 146 zakladatelů, ředitelů a investorů českých technologických startupů napsalo premiérovi Petru Fialovi (ODS). Žádají o zavedení funkčního systému zaměstnaneckých akcií.

Celkem 146 zakladatelů, ředitelů a investorů českých technologických startupů napsalo premiérovi Petru Fialovi (ODS). Žádají o zavedení funkčního systému zaměstnaneckých akcií.

Celý článek
0

Po pandemii přijdou pokuty

Evropským automobilkám se nedaří snižovat emise. Pokud Brusel necouvne, hrozí jim už letos pokuty v řádu miliard eur.

Po pandemii přijdou pokuty
ilustrační foto | Shutterstock.com

Epidemie čínské chřipky zavřela na několik týdnů evropské automobilky. Výroba i prodeje nových vozů se od března propadaly o desítky procent. I podle nejoptimističtějších odhadů se letos poptávka po nových autech sníží oproti loňsku o čtvrtinu. 

Poněkud ve stínu těchto alarmujících zpráv ale zůstává jiný doutnající problém, kterému budou už tak oslabené automobilky letos čelit – emisní limity a pokuty hrozící za jejich nesplnění. Nejde přitom o maličkost, ale o sankce v řádu miliard eur. Připravit se na pokuty musí každý výrobce osobních aut, který u 95 procent letos prodaných vozů nedosáhne průměrných emisí 95 gramů CO2 na kilometr. Bude to mimořádně těžký, ne-li nesplnitelný úkol.

V loňském roce podle dat Evropské agentury pro životní prostředí dosahovaly průměrné emise 122 gramů na vůz a kilometr. Aby se vyhnuli pokutám, museli by výrobci do konce roku snížit emise u aut prodaných do EU v průměru o 15 procent na jeden vůz. V případě české Škody Auto nebo Hyundai by podle analýzy České spořitelny musel být pokles dokonce o 16,9, respektive o 17,4 procenta. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit