Vybrané články
z týdeníku The Economist

Patnáct vteřin slávy

Indický zákaz TikToku připravuje zemi o nejoblíbenější zábavu. Aplikace nabídla pohled do nitra země.

Patnáct vteřin slávy
ilustrační foto | Shutterstock.com

V Indii, stejně jako všude jinde působí TikTok jako záplava barevných, horečnatých bláznivin: do nekonečna bobtnající, šílený zmatek roztřesených videí a laciných efektů zdarma v patnáctivteřinových dávkách. V čase, který zvídaví uživatelé s aplikací – nebo s jejími dalšími čínskými klony – strávili, se podívali daleko od velkoměst a celebrit, které obvykle definují indickou popkulturu.

Nejen TikTok, ale i Helo, Likee a Bigo Live představovaly virtuální dálnici na místa, kam žádná skutečná nevede, do malých měst a na indický venkov. Aplikace ukazovaly část země, která prochází bleskovou proměnou, a jejich zablokování ze strany vlády 29. června nikdo nečekal.

Milovaný terč posměchu

Zdá se, že si tisíce obyvatel Indie vydělávají na živobytí natáčením a sdílením krátkých videí, na nichž obvykle tančí, předstírají, že zpívají nebo dělají vozemboucha. Následně je sledují miliony dalších Indů, kteří by se o jejich existenci jinak neměli šanci dozvědět. Na TikToku se aktuálně pohybuje na 1,2 milionu tvůrců obsahu a měsíčně se na něj podívá dalších 120 milionů uživatelů. Překvapivě velký podíl představují mezi tvůrci zástupci přehlížených skupin.

Vyzáblá prodavačka oblečení z maloměsta se může přes noc stát taneční senzací; sebevědomí muslimští baviči najdou stejně velké publikum jako ti z mainstreamových hindských filmů; transsexuální umělci se se svými fanoušky a dalšími čumily dělí o kosmetické tipy; venkovské babičky pořádají kurzy vaření a jedna dívka si vybudovala fanouškovskou základnu díky rapování na playback v hmarštině, jazyce, kterým se mluví na malých územích řídce osídleného severovýchodu.

Na YouTube se okamžitě vyrojila spousta videí, v nichž měšťáci tuto tiktokovou armádu zesměšňují třídní nebo i kastovní terminologií. Přesto budoucí dietetik ze státu Harijána zvládl nasbírat 11 milionů sledujících jen proto, že je podobný kapitánovi indického kriketového týmu Viratu Kohlimu. A nakonec s ním sám Kohli začal spolupracovat.

Bizarnější a domáčtější

Tvůrce podcastů Amit Varma z Bombaje, který vede online kurz o TikToku, vidí úspěch aplikace v načasování. Objevila se v roce 2017, krátce poté, co obří konglomerát Reliance Industries spustil Jio, telekomunikačního operátora se sítí 4G, která radikálně snížila náklady na mobilní data. Místo gigabytu měsíčně měli mobilní uživatelé najednou k dispozici gigabyte denně. Díky laciným čínským modelům jsou navíc smartphony podstatně dostupnější. 

„Tento obsah nevytváří od reality odtržené elity,“ vysvětluje Varma. „V Bollywoodu má všechno pod palcem pár jedinců a jejich představy o tom, co lidé chtějí, jsou zastaralé.“

Co skutečně chtějí, pokud mají algoritmy TikToku pravdu, je bizarnější, domáčtější a rozmanitější materiál než ten, který vysílá televize nebo který najdete na YouTube, Instagramu či jakékoliv anglické aplikaci preferované bohatými Indy z měst. Jedna hvězda TikToku za druhou nabádala své fanoušky při svém rozloučení 30. června, aby se přesunuli na jednu z těchto platforem. Nebo na jakoukoliv ze zhruba stovky indických variant, které se už stihly vyrojit.

© 2020 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot. Předplatit si ho můžete ZDE.

 

Týdeník hrot

  • Chytrá karanténa pro hloupé lidi
  • A teď Česko zezelená
Objednat nyní