Pandemie? Horší je sehnat zaměstnance

Polovina francouzských firem v Česku chce nabírat zaměstnance. Nemá kde je vzít.

Pandemie? Horší je sehnat zaměstnance
ilustrační foto | Shutterstock.com

I když pandemie koronaviru snížila obrat 65 procent francouzských firem podnikajících v Česku, velký průzkum Francouzsko-české obchodní komory (FČOK) odhalil, že podniky trápí větší potíže. Dokážou dál investovat, jenže je limituje nedostatek pracovních sil. Polovina společností se totiž chystá nabírat.

„Náš průzkum potvrdil, že pandemie měla negativní dopad na velkou část firem v České republice. Podniky však přesto zůstávají optimistické – většina z nich zachovala nebo navýšila investice, a téměř polovina dokonce plánuje nábor nových zaměstnanců. Překážkou podnikání je však vedle možného návratu epidemiologických restrikcí také nedostatek kvalifikované pracovní síly, se kterým se firmy potýkají dlouhodobě,“ komentuje závěry průzkumu Roland Bourgeois, předseda FČOK.

Z průzkumu vyplynulo, že 65 procent firem mělo nižší obrat, přičemž téměř čtvrtina zaznamenala pokles vyšší než 20 procent. Propouštět zaměstnance muselo 40 procent firem, větší část, a to 43 procent, ale udržela jejich počet. Co se týká investic, společnosti je dál plánovaly. Zhruba 62 procent uvedlo, že na ně pandemie neměla vliv.

Firmám totiž nic jiného nezbylo. Pokud nemají zaměstnance, musejí dávat peníze do digitalizace. Pandemie tak tento trend urychlila. Pokud ke snižování výdajů došlo, bylo to především v oblasti marketingu, nemovitostí a lidských zdrojů. Většina firem se ale rozhodla investovat – například do technologií, digitalizace nástrojů, automatizace procesů, analýzy a správy dat nebo do kybernetické bezpečnosti. Třetina společností také zmínila, že plánuje investice do lidských zdrojů, kde dominuje vzdělávání, nábor nových zaměstnanců, interní komunikace a teambuilding. Téměř polovina firem dokonce plánuje nábor nových zaměstnanců a pouze devět procent bude propouštět.

Polovina podniků uvedla, že pandemie změnila jejich postoj ke společenské odpovědnosti. Nejvíce se to odrazilo ve větší citlivosti vůči environmentálním a sociálním otázkám, změnám pracovního prostředí a zvážení nutnosti pracovních cest. Firmy dále zmínily lepší nakládání s odpady, odpovědný nákup a podporu diverzity.