Odumírající profese. Německých taxikářů rychle ubývá

Okolo třetiny taxikářů s koncesí skončí v Německu do konce roku kvůli pandemii covidu. Zákazníci – turisté ani návštěvníci barů a kin – nejsou a zatím ani nebudou.

Odumírající profese. Německých taxikářů rychle ubývá
ilustrační foto | Shutterstock.com

Taxikáři prožívají na celém světě těžké časy. Omezení mobility lidí kvůli pandemii covidu dopadá na profesi velmi tvrdě. Názorně se to ukazuje v Německu. Turisté nejsou, služební cesty poklesly o desítky procent. Zavřená kina, divadla, bary a diskotéky znamenají, že zákazníků výrazně ubylo. Páteční a sobotní noci s mnoha zákazníky před pandemií dobře živily taxikáře na celém světě. Nyní mají utrum. Noční život neexistuje. 

Asociace taxikářů v Německu už nyní počítá ztráty. Tento rok bude smrtící pro třetinu řidičů taxislužeb. Nejvíce jich odpadne ve velkých městech. Už nyní řada z nich roční čekání na pořádné „rito“ vzdala a svou licenci si neobnoví. Šéf německých taxikářů Michael Oppermann počítá s tím, že na konci tohoto roku bude jezdit se žluto-černým majáčkem 24 tisíc řidičů automobilů, kteří jsou organizovaní. Před pandemií jich bylo o třetinu více.

Řada taxislužeb nebo i jednotlivců, kteří jezdí na sebe, profesně nepřežije čínskou chřipku. Taxikáři většinou nemají větší finanční zásoby, a tak budou muset své klíčky od auta pověsit na hřebík a přihlásit se na nejbližším úřadu práce, vysvětlil Oppermann. Pro banky jsou takoví klienti natolik rizikovou skupinou, že většinou půjčku nedostanou. 

Příjmy už nedohoníme

Asociace i přesto varuje své členy, aby na profesi, která je ve společnosti často vnímána negativně, příliš nelpěli a zbytečně se nezadlužovali. Výpadek příjmů se totiž nepodaří ani v následujících letech zacelit. V případě větších firem to má smysl, pouze pokud mají jistotu nasmlouvaných zakázek, například vozí zákazníky na testy nebo na vyšetření do nemocnic. 

V loňském roce tržby taxikářům v sousední zemi poklesly o 43 procent. Asociace tvrdí, že v roce 2019 měl sektor obrat 5,4 miliardy eur, loni to bylo 3,1 miliardy. Na trhu tak zůstávají hlavně řidiči, kteří mají zajištěn příjem z jiných zdrojů. Například od manželky, pochmurně zavtipkoval Oppermann. 

Nejvíce jsou postiženi řidiči ve velkých městech. V Berlíně se už loni snížil počet koncesí pro taxislužbu o 15 procent, tento rok může být ještě horší. Snižuje se také počet firem, které provozují taxislužbu. Zhruba každá šestá společnost už v hlavním městě Německa skončila. Podobná situace panuje i v Hamburku. Šéf asociace si navíc stěžuje, že z trhu nejdříve zmizí ti poctiví, kteří podnikání berou vážně, dodržují předpisy a platí řádně daně. Nepoctivci se spíše touto dobou protlučou, varoval.

Lockdown do konce léta

I když se kancléřka Angela Merkelová omluvila za úmysl zavést přísný lockdown přes Velikonoce, což kritizovali hlavně zástupci křesťanských církví, v zemi k rychlému uvolnění a návratu k bezstarostným předpandemickým časům jen tak nedojde. Vláda je stále více kritizována. Kromě pomalého tempa očkování vyšlo najevo, že řada politiků CDU a CSU získala tučné provize z prodeje respirátorů a roušek.

Uğur Şahin a Özlem Türeciová, zakladatelé firmy BioNTech, jež vyrábí společně s americkým koncernem Pfizer vakcínu proti covidu, tvrdí, že v Německu, ale i v řadě dalších evropských zemí nedojde k uvolnění dříve než na konci léta. Firma se už nicméně připravuje i na vznik nových mutací, proti kterým by měla být vakcína nově modifikována. 

Týdeník hrot

  • Zdeněk Tůma: S bazukou se musí umět
  • Přežijí komunisté stovku?
Objednat nyní