Obchodní mise: Když se nelétá, byznys strádá

Zdá se, že platí jednoduchá rovnice: Čím je zahraniční trh blíže, tím jsou na něm čeští exportéři úspěšnější. Svou roli hraje i výpadek cest s čelnými politiky.

Obchodní mise: Když se nelétá, byznys strádá
Loňská návštěva předsedy Senátu Miloše Vystrčila nejspíš přispěje k růstu českého vývozu na Tchaj-wan. Na příkladu výrobce pian Petrof se však ukázalo, že podniky mohou kvůli tomu ztratit zakázky v Číně. | Profimedia.cz

Export z Česka do Jihoafrické republiky loni klesl více než o třetinu, do Kanady o pětinu, do Indie o jednu šestinu a do Brazílie o jednu osminu, vypočítává Lukáš Martin ze Svazu průmyslu a obchodu ČR. Podnikatelské svazy i jednotlivé firmy jsou neklidné a varují: Omezení cest prezidenta, premiéra a ministrů s doprovodem byznysmenů do zahraničí škodí českému průmyslu a snižuje jeho šance uspět na mimoevropských trzích.

Proč bychom se o to měli snažit? Podle posledních známých čísel z loňského roku směřovalo 83,5 procenta českého vývozu do zemí Evropské unie včetně Velké Británie. Na všechny ostatní země připadalo jen 16,5 procenta. Je to málo nejen opticky, ale také v mezinárodním srovnání. Menší podíl dodávek na trhy mimo Evropskou unii vykazuje pouze Slovensko a Lucembursko.

Výpadek v pořádání podnikatelských misí s politickou podporou - v důsledku pandemie čínského koronaviru - je špatnou zprávou hlavně pro podniky s českými majiteli. „Ano, jedná se o velmi vážný problém. Vadí i to, že není možno rozumně cestovat a aktivně vyhledávat nové obchodní příležitosti samotnými obchodníky. Tento problém se projeví ve výpadku exportu, který neporoste tak, jak by mohl, v horizontu do dvou let,“ varuje místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

od 184 Kč za měsíc

Předplatit

Máte předplatné?

Přihlásit