Nové maturity? Proklamace a omyly

Dnešní stav maturity je především dán tím, že k maturitnímu studiu přijímáme i žáky bez potřebných studijních předpokladů

Nové maturity? Proklamace a omyly
ilustrační foto | Tomáš Novák

Na tiskové konferenci s ministrem školství Petrem Gazdíkem (STAN) think-tank Vzdělávání 21 představil finální verzi své představy o maturitách. Co jsme se kupříkladu dozvěděli?

Na návrhu think-tank pracoval více než rok a „šel do obrovské hloubky“, ­ovšem současně nebyla cílem podrobnější analýza maturity jako takové. Otázka, jak je možné vytvářet koncepční materiál bez hlubší analýzy, bohužel na tiskové konferenci nepadla.

Symbolický obřad

Maturitu nemáme pojímat jako iniciační obřad, v němž lze v jednom dni buď všechno získat, nebo všechno ztratit a který „ovlivní život žáka a jeho blízkých na desetiletí“. Maturita ovšem skutečně je symbolickým obřadem, během nějž maturant prokáže schopnost zvládnout náročný úkol. O úspěchu či neúspěchu rozhoduje nikoli jediný den, ale všechen předchozí čas studia, kdy se žák buď něco naučí a rozvine své schopnosti, nebo nikoli; maturita pak mimo jiné ověřuje jeho schopnost připravovat se systematicky a houževnatě. Zkoušku je možné absolvovat třikrát v průběhu pěti let, takže jeden neúspěch rozhodně není osudový.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit