Nová česká houfnice ze Šternberku se jmenuje DITA

Nová česká houfnice ze Šternberku se jmenuje DITA
Houfnice DITA měla na veletrhu IDEX 2021 světovou premiéru | foto Excalibur Army

Česká republika patří mezi průkopníky na poli moderních kolových samohybných houfnic. Typ DANA ze 70. let v mnoha ohledech předběhl dobu a jeho koncepce je vhodná i pro moderní bojiště 21. století. Proto šternberský podnik Excalibur Army pracuje na nové houfnici DITA, která z typu DANA vychází, využívá rovněž podvozek Tatra a také pokračuje v tradici označování ženskými jmény. Demonstrátor houfnice DITA čekají v následujících měsících náročné zkoušky, na jejichž základě vznikne sériové provedení.

V Excalibur Army v nedávné době dokončili stavbu technologického demonstrátoru nové houfnice DITA se zbraní ráže 155 mm. I přes trvání nepříznivé pandemické situace ve světě se firmě podařilo ve spolupráci s partnery ze Spojených arabských emirátů vystavit tuto českou novinku na veletrhu IDEX 2021. Jde totiž o jeden z nejdůležitějších veletrhů vojenské techniky na světě, a žádná firma, která ve světě obranných technologií něco znamená, na něm nesmí chybět. DITA měla na veletrhu IDEX 2021 světovou premiéru, která je o to důležitější, že jde o první v Česku vyvinutý dělostřelecký systém, který využívá standardní munici NATO ráže 155 mm.

Původní houfnice DANA ze 70. let i její moderní nástupkyně DANA M1 a DANA M2 z dílny Excalibur Army používají munici ráže 152 mm, která byla standardem Varšavské smlouvy a stále se v mnoha zemích po celém světě používá a používat bude. Excalibur Army tak díky houfnici DITA a již známým typům DANA M1 a M2 může nabídnout dělostřelecké systémy na podvozcích Tatra odpovídající „západním“ i „východním“ standardům.  

Demonstrátor má zbraň ráže 155 mm, která je již celá desetiletí standardem v armádách zemí NATO. Hlaveň zbraně demonstrátoru měří na délku 45 ráží, přičemž se standardní municí NATO s dnovým generátorem plynů má DITA dostřel až 39 km. Zásoba munice činí 40 kusů umístěných přímo v otočné věži. Podobně jako houfnice DANA M1 a M2 je demonstrátor houfnice DITA postaven na čtyřnápravovém podvozku Tatra. Konkrétně je možné volit mezi modernizovaným podvozkem Tatra VP31 nebo podvozkem modelové řady Tatra Force 8x8. Demonstrátor DITA má pohon všech kol a disponuje i systémem jejich centrálního dohušťování. Řidič tak může měnit tlak v pneumatikách i během jízdy přímo z kabiny. DITA je mohutný zbraňový systém, o čemž svědčí váha i rozměry. Maximální přípustná hmotnost činí 29 t, na délku měří 13,02 m, na šířku 3,085 m a na výšku 3,122 m. 

K pohonu slouží přeplňovaný vzduchem přímo chlazený osmiválec Tatra o výkonu 300 kW napojený na automatizovanou převodovku rovněž značky Tatra. S tímto pohonným systémem dokáže demonstrátor na zpevněné komunikaci dosáhnout rychlosti až 90 km/h, v náročném terénu pak 25 km/h. Díky osvědčenému tatrováckému podvozku DITA disponuje velmi dobrými jízdními vlastnostmi v náročném terénu i na silnicích, dokáže přebrodit bez přípravy vodní toky o hloubce až 1,2 m, překročí příkopy o šířce 2 m a překoná kolmé překážky o výšce 0,47 m. 

Demonstrátor houfnice DITA má i moderní palubní řídicí systém, který umožňuje velmi rychlé zaujetí palebného postavení, zahájení palby i opuštění palebného postavení. Hlavním rozdílem u houfnice DITA oproti předchozím konstrukcím (kromě ráže hlavní zbraně) je koncept modulárního řešení. To znamená, že věžová nástavba se zbraní i vezenou municí může být instalována na různé podvozky včetně pásových.

Další a velmi významnou novinkou je fakt, že obsluhu houfnice obstarává pouze dvoučlenná osádka (u dřívějších typů to bylo čtyři až pět mužů). To je možné díky vysokému stupni automatizace ovládání celého zbraňového systému a schopnosti věžové nástavby fungovat v plně autonomním režimu. Osádku tak tvoří pouze řidič a velitel, přičemž tato dvojice činnost houfnice plně ovládá přímo z kabiny podvozku. Věžová nástavba je vybavena jen nouzovým pracovištěm pro její ovládání ve specifických režimech. Zaměřování a nastavení zbraně do palebné pozice se děje plně automaticky pomocí elektronického naváděcího systému.