Komentář: Netflix narazil, protože narazit musel

Více než deset let si Netflix užíval nepřetržitou velkolepou jízdu, která vyvrcholila covidovou mánií, kdy si jeho streamovací službu zaplatili i ti, kteří o ní do té doby nejspíš ani neslyšeli.

Komentář: Netflix narazil, protože narazit musel
ilustrační foto | Shutterstock.com

Minulý týden rozlet Netflixu skončil velkým třeskem – poprvé od roku 2011 mu ubyli předplatitelé. A protože i ti největší pesimisté očekávali sice menší, ale stále nárůst, začalo se na Wall Street mohutně vyprodávat. Během jediného dne tak vinou poklesu ceny akcií Netflix odepsal přes padesát miliard dolarů hodnoty.

Je to signál počátku postupného úpadku Netflixu, nebo jenom krátkodobý nezdar, jaký se v minulosti nevyhnul ani premiantům, jako jsou Apple nebo Tesla?

Především to zcela jistě není poslední negativní zpráva, kterou letos investorům Netflix přichystal. Úbytek předplatitelů má totiž minimálně v první polovině roku pokračovat. Důvodů je víc. Často se zmiňuje odchod Netflixu z Ruska, ten však službu připravil „jen“ o 700 tisíc předplatitelů; stejné množství ztratila v Latinské Americe kvůli zdražení služeb.

Hlavně se však mění podmínky na trhu, Netflix je sice stále největší, ale konkurence typu HBO, Disneyho, Applu, a hlavně Amazonu rychle roste. A pak se také mění ekonomické podmínky, po celém světě začínají lidé šetřit a předplácet si internetovou televizi (či dokonce víc než jednu) je zbytečný luxus.

Netflix jistě vyzkouší všechno možné, aby propad zastavil. Firma si samozřejmě může došlápnout na sdílení přístupových hesel do služby (s čímž už začala), o někdejším třetinovém podílu na trhu si už ale může nechat jenom zdát. A to i kdyby náhodou natrefila na další zlatý důl typu Koruny či Hry na oliheň.