Nestíháme a korony se nebojíme

„I když k současné situaci přistupujeme s respektem, zatím z propadu automotivu obavy nemám,“ říká Miroslav Záhorec, místopředseda představenstva MTX Group a jednatel společnosti Strojmetal Aluminium Forging.

Nestíháme a korony se nebojíme
Miroslav Záhorec, místopředseda představenstva MTX Group a jednatel Strojmetal Aluminium Forging | Strojmetal

Strojmetal nedávno v Bruntálu otevřel novou továrnu za miliardu na podvozkové díly a tím prý zdaleka nekončí. Nabrat chce až 350 nových lidí.

Strojmetal nedávno otevřel nový závod v Bruntálu. Už se rozjela i výroba?

Investovali jsme téměř miliardu korun, takže jde o významnou investici jak pro nás, tak pro celý region. Musím říct, že jakmile se takový projekt podaří dokončit, je to samozřejmě určité zadostiučinění. Museli jsme postavit a nainstalovat supermoderní zařízení a poměrně rychle se nám ho i podařilo uvést do zkušebního provozu. Za to musím poděkovat hlavně našim zaměstnancům, protože bez jejich úsilí bychom to během tohoto roku zřejmě nestihli. Teď chceme rozjet standardní výrobu a dál vytvářet nová pracovní místa a tvořit přidanou hodnotu nejen pro firmu, ale i pro celý region. Jen pro zajímavost, v budoucnu by měl roční objem naší produkce dosáhnout 30 tisíc tun materiálu na více než deset milionů podvozkových dílů, a to už je pořádné číslo.

Co se v Bruntálu vlastně vyrábí, zkuste mi to přiblížit. Kde se s vašimi produkty může koncový zákazník setkat?

Celý výrobní proces je poměrně složitý. Nejdříve se ze slitin hliníku pomocí nejmodernějších technologií odlévají polotovary, což jsou vlastně tyče určené k výrobě takzvaných výkovků. Musím se také pochlubit, že vyrábíme opravdu prémiový materiál, na který máme i ochrannou známku. Ten pak z velké části putuje do výrobního a zpracovatelského závodu Strojmetal Aluminium Forging v Kamenici a tam se z něj kovají především podvozkové díly osobních vozů, které jsou důležité hlavně pro bezpečnost automobilů, ale také přispívají ke snižování hmotnosti dopravních prostředků, a tím ke snižování jejich uhlíkové stopy. 

Nemáte teď trochu obavy z koronakrize, že propad v odvětví automotivu mohl zasáhnout i vás?

I když k současné situaci přistupujeme s respektem, zatím z ní obavy nemám. Vyrábíme velmi specifické produkty a poptávka po nich je v této chvíli mnohem vyšší, než dokážeme uspokojit. Navíc my využíváme suroviny, kterými se výrazně odlišujeme.

Ale přece jen, kde je kromě automobilů uplatnění pro vaše výrobky?

Naše výrobky se uplatňují obecně v konstrukci dopravních prostředků, kde díky svým vlastnostem a technologii výroby poskytují bezpečnost, menší zástavbový prostor a nižší hmotnost než tradiční materiály, jako je například ocel.

Mluvíte o tom, že vyrábíte prémiový materiál. Co si pod tím mám představit? V čem se liší?

Ano, jde o náš materiál, o Isotropal. Jak už z jeho názvu vyplývá, jedná se o materiál, který má i ve velkém objemu stejné vlastnosti. Zkusím to popsat méně odborně a vynechat proces výroby, i když ten je skutečně unikátní a specifický. Ta největší přidaná hodnota a důvod, proč je Isotropal jiný, unikátní, je, že na povrchu ani uvnitř jednotlivých dílů ve výsledku nevznikají žádné nerovnosti a hrubozrnné struktury a díky tomu se nám daří výrazně snížit hmotnost finálního výrobku. Vysoká kvalita povrchu je velké plus i proto, že nevyžaduje už žádnou další úpravu pro následné kování.   

Kolik nový závod vytvořil pracovních míst?

V Bruntálu plánujeme v další etapě nejen výrobu Isotropalu, ale i jeho zpracování v kovárně a následné obrábění a montáž. Celkem budeme v tomto závodě potřebovat až 350 zaměstnanců.

Budete nábor řešit hlavně agenturními pracovníky?

My naopak chceme oslovit vzdělané a perspektivní lidi z regionu. Navázali jsme proto spolupráci se středními školami v Bruntálu a s Vysokou školou báňskou v Ostravě, to vše za podpory představitelů obce Bruntál a Moravskoslezského kraje. I když máme na naše zaměstnance poměrně vysoké nároky, věříme, že šikovných lidí je v regionu dost.

A jaké na ně máte požadavky? Koho vlastně hledáte?

Naší doménou jsou moderní robotizovaná pracoviště a ta pro svou obsluhu potřebují nejen vzdělané a šikovné operátory a techniky, ale i inženýry. Kromě technických znalostí a dovedností potřebujeme rovněž jazykově vybavené pracovníky pro komunikaci se zákazníky a partnery nejen v Evropě. Potřebujeme prostě naše šikovné lidi, kteří chtějí pracovat v moderní firmě.

Z jakého důvodu jste si vybrali právě Bruntál?

Bruntál má z našeho pohledu tři atributy, kvůli kterým jsme se rozhodli investovat a rozvíjet strojírenskou výrobu právě zde. Je to potenciál daného místa s historií ve zpracování hliníku – bývalé Kovohutě Břidličná, dnes AL INVEST Břidličná, jsou součástí skupiny MTX Group, což nám poskytlo dobré zázemí. Zadruhé zde existoval nevyužitý průmyslový areál s dostatečnou rozlohou pro naše plány a zatřetí jsou jak ve vedení města, tak kraje lidé, kteří to s transformací regionu myslí vážně a v našem projektu viděli jednu z cest. 

Plánuje Strojmetal dále expandovat?

Máme ohromnou výhodu, že naše společnost už pokrývá a propojuje celý výrobní řetězec. To znamená vše od zpracování primárního hliníku až po výrobu hotových dílů. Samozřejmě se ale stále snažíme naše výrobní kapacity posilovat, abychom poptávku dokázali uspokojit. Například novou továrnu v Bruntálu máme v plánu dále rozšiřovat a v další etapě počítáme s výstavbou kovárny a obrobny.

Týdeník hrot

  • SuperMario vs. čistič z Hané
  • Kdy dohoří poslední uhlí
Objednat nyní