z týdeníku The Economist
Nesmějte se metaverzu
Zuckerbergův virtuální svět už je tady. Zvykejte si

„Revoluční přístup k tomu, jak propojit náš svět, aniž bychom byli superdivní… V Islandverzu najdete… nebe, na něž se můžete dívat vlastníma očima, sopečné kameny, které si můžete pohladit, a velikánské gejzíry, jež můžete z bezpečné vzdálenosti obdivovat.“ Tak zní virální reklama, která má přilákat turisty na Island. Parodie cílí konkrétně na Marka Zuckerberga a obecně na celé Silicon Valley, pro které představuje nejnovější příští velký hit vize „metaverza“, jakéhosi trojrozměrného nástupce dnešního dvourozměrného internetu, v němž budou uživatelé ponoření do virtuálních světů pracovat, hrát si a obchodovat.
Nejen módní vlna
Islandská turistická centrála není jediná, kdo na projekt hledí skepticky. Když Zuckerberg 28. října přejmenoval – na důkaz své víry v tuto novou ideu – Facebook na Meta Platforms, mnozí se domnívali, že se jedná o PR kousek. Když se k němu o pár týdnů později přidali šéfové Microsoftu a Nvidie, začali si lidé špitat o naskakování na módní vlnu.
Zuckerberg se určitě raději věnuje novým vzrušujícím produktům, než řeší potíže těch stávajících. A dělat kolem nich humbuk umějí počítačoví šamani jako nikdo druhý. Spokojit se s touto jednoduchou analýzou situace by však bylo krátkozraké. Existují dobré důvody, proč brát metaverzum vážně.