Němci se zlobí. Vláda zachrání cestovku, školáci nedostanou nic

Německá vláda rozhodla o finanční pomoci největší cestovce světa – společnosti TUI, ve které má podíl i ruský oligarcha Alexej Mordašov. Pro veřejnost to je nepochopitelné.

Němci se zlobí. Vláda zachrání cestovku, školáci nedostanou nic
ilustrační foto | Shutterstock.com

Více než miliarda eur ze státního rozpočtu na záchranu největšího turistického operátora na světě, firmu TUI, nadzvedla ze židle část německé veřejnosti. Finanční injekci pro globální firmu posvětila také Evropská unie, takže nic nebrání tomu, aby se další peníze německých daňových poplatníků mohly přesunout do soukromé firmy, ve které je největším akcionářem ruský oligarcha Alexej Mordašov. Ten nyní ovládá čtvrtinu firmy a svůj podíl bude moci navýšit až na 36 procent, protože se také podílí na finanční pomoci. 

Němci si stěžují na to, že vláda Angely Merkelové dává stovky milionů eur obrovské firmě a pro školáky prý nejsou peníze na to, aby se jim nakoupily notebooky pro zajištění kvalitní výuky z domova, napsal deník Die Welt.

Velké peníze pro velké

Ministr financí Olaf Scholz podle kritiků nejvíc peněz poskytl velkým firmám, aeroliniím Lufthansa a cestovce TUI, na bonusy pro pečovatele v domovech seniorů, pro sociálně slabé nebo majitele restaurací zbyly jen finanční drobečky. 

Cestování je pro většinu Němců naprostá priorita, i proto vláda zřejmě souhlasila se záchranným balíčkem. TUI totiž vlastní i letadla, výletní lodě a hotely, takže se může s pandemií čínské nákazy vyrovnat velmi rychle, zdůraznil její ředitel Fritz Joussen. Přitom už loni stát cestovce půjčil tři miliardy eur, aby nezkrachovala. Kritizuje se i fakt, že společnost v Německu zaměstnává jen sedminu z celkových 70 tisíc zaměstnanců.

Joussen se brání argumentem, že firma do pandemie dobře prosperovala a rostla. Rok před šířením wuchanské chřipky zprostředkovala dovolenou 27 milionům klientů. A ještě loni v lednu rostly rezervace zájezdů o více než deset procent. Šéf společnosti tvrdí, že v momentě, kdy se pravidla pro cestování uvolní, budou Němci dovolenou u moře nakupovat jako diví. 

Němci chtějí zase cestovat

Joussen připomenul čísla z léta, kdy se letecké zájezdy na Mallorku vyprodaly za 36 hodin. Firmu pochválil i za to, že z jejích 40 tisíc výletníků na lodích neměl ani jeden covid. Státu se má investice do obří firmy podle něj vrátit, protože se ukazuje, že zájem o dovolenou u moře je vysoký u všech skupin Němců bez ohledu na to, jak vysoké mají příjmy. Turistický sektor spoléhá na to, že očkovací průkaz umožní, aby lidé mohli cestovat jako dříve. 

Také EU označila pomoc ve výši 1,25 miliardy eur (33 miliard korun) za nezbytnou a vhodnou. Německý stát získá výměnou podíl ve společnosti ve výši 25,1 procenta, a může tedy blokovat případné změny, se kterými by nesouhlasil. Dosadí také dva lidi do dozorčí rady. Joussen připustil, že nyní „umrtvená“ společnost prodělává 65 milionů eur (1,7 miliardy korun) každým týdnem. Přitom loni na jaře to bylo i třikrát tolik. 

Hlavně Řecko

Čeká se na co nejrychlejší uvolnění pravidel pro německé turisty. Už nyní se rozhoduje, jak bude sezona vypadat. Tradičně si v lednu většina lidí rezervuje dovolenou na léto. TUI ceny zájezdů pro rok 2021 zvýšila v průměru o 14 procent. Některé destinace byly už v prosinci z poloviny zabukovány, zájem je hlavně o resorty v Řecku. Řada Němců nechce toto léto trávit doma.

Firma se ale neobejde bez škrtů. O místo přišlo osm tisíc lidí po celém světě, také se snížil počet letadel. Místo 39 jich bude mít necelou polovinu, 17 kusů. Za loňský rok společnost vykázala ztrátu ve výši tří miliard eur. 

Německý rozpočet to zvládne

Podobně je na tom i německý rozpočet. Za loňské tři kvartály vykázal ztrátu ve výši 157 miliard eur (4,1 bilionu korun). Německý ministr financí Olaf Scholz si z toho těžkou hlavu nedělá. Podle něj to Německo vydrží poměrně dlouho. Poukázal na to, že v době finanční krize v roce 2008 bylo zadlužení Německa v poměru k HDP přes 80 procent, nyní to je díky přebytkům z posledních let o deset procentních bodů méně. Německo má výborný rating a může si výhodně půjčovat na finančních trzích.

Komentátor deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung nicméně zpochybnil, zda jsou veškeré výdaje německého rozpočtu v současné krizi racionální. Do očí bijící je podle něj podpora na koupi elektromobilů ve výši šesti tisíc eur (157 tisíc korun). 

Týdeník hrot

  • Zdeněk Tůma: S bazukou se musí umět
  • Přežijí komunisté stovku?
Objednat nyní