Vypukne další očkovací šílenství? Moderna finišuje hned tři nové vakcíny

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Celý článek
0

Do Legolandu už jen na podzim a v dešti? Vlastník se rozhodl zavést dynamické ceny

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Celý článek
0

Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Exodus. Němci hromadně utíkají od křesťanských církví

V loňském roce přestalo chodit do kostela 440 tisíc Němců. Často kvůli tomu, že se katolické ani evangelické církve nereformují.

Exodus. Němci hromadně utíkají od křesťanských církví
ilustrační foto | Shutterstock.com

Jedná se doslova o exodus. Zatímco v roce 1965 se ke katolické nebo evangelické církvi hlásilo 95 procent obyvatelstva Spolkové republiky Německo, loni to bylo jen těsně přes 50 procent. Jen v loňském roce katolické a evangelické církve přišly o 441 tisíc věřících. A v roce 2019 to bylo dokonce přes půl milionu členů. Trend znechucení nad institucionalizovaným náboženstvím zesiluje, před deseti lety se odchody pohybovaly okolo 300 tisíc ročně. 

V mnoha případech se jedná o aktivní křesťany, kteří chodili do kostela desítky let. Tak je tomu například u Doris Bauerové z Kolína nad Rýnem. „Dlouho jsem se tím zabývala. Pak to bylo úplné osvobození,“ vysvětlila odchod třiapadesátiletá katolička, jež byla v místní farnosti zapojena i jako lektorka, která pomáhala novým členům. Sociální pracovnici se nelíbí hlavně směřování katolické církve, dlouhodobě bojovala za zrovnoprávnění žen u katolíků. 

Německo se vymyká většině ostatních evropských zemí, protože se tu platí církevní daň a odchod od příslušné církve se musí ohlásit a je pečlivě zaznamenán. Zpráva o opuštění církve pak přijde na příslušnou farnost. 

Ztráta důvěry

„Mnozí ztratili důvěru a opuštěním církve na to chtějí upozornit,“ připustil předseda německé biskupské konference, biskup Georg Bätzing. Katolická církev tomu musí podle něj otevřeně čelit. 

Předseda rady evangelických církví v Německu, luteránský biskup Heinrich Bedford-Strohm, zase klade otázku, co by měla církev udělat, aby přesvědčila věřící o tom, že má smysl být v církvi organizován. 

Centrum pro aplikovaný pastorační výzkum v Bochumi zkoumalo, proč Němci z církví odcházejí. Mezi nejčastější důvody patřily na prvním místě aféry se sexuálním zneužíváním dětí a nezletilých církevními pracovníky a neúspěšné pokusy církve tyto případy vysvětlit. Obecně pak odcházející uvádějí i pokleslou sexuální morálku v církvi. Dalším důvodem je – zejména u katolíků – patriarchální struktura, až na dalším místě se uvádí placení církevní daně. 

Fakt, že současná církev ztratila ve společnosti morální autoritu, potvrdila i Bauerová. Nelíbí se jí, že církevní hodnostáři odmítají převzít odpovědnost za to, co se v jejich farnostech děje. A odmítají přijmout změny, aby k případům sexuálního zneužívání přestalo docházet. „Oficiální církev se prodává jako morální autorita. Nežije však vlastními hodnotami,“ dodala. Naopak se klade důraz na formální členství a na poslušnost vůči církevním autoritám. 

Kontrola až z Vatikánu

Připomíná se chování kolínského arcibiskupa a kardinála Rainera Marii Woelkiho, který loni v říjnu odmítl zveřejnit výsledky vyšetřování sexuálního zneužívání ve své arcidiecézi. Takové chování pak poškozuje katolickou církev v očích celé veřejnosti. Práci arcibiskupství dokonce v červnu vyšetřovali zástupci papeže Františka. Řada funkcionářů už arcibiskupa vyzvala, aby papeži nabídl svou rezignaci.

Na vystoupení z církve se nyní musí čekat několik týdnů, protože termíny úředníků jsou plné, vysvětlil další z „odpadlíků“ Andreas Niessen z Kolína nad Rýnem. Své děti se ženou pokřtili a vedli ke křesťanským hodnotám. Nyní zažívá téměř šedesátiletý učitel smutek, ale také hněv, protože se podle něj katolická církev v mnoha případech vzdaluje běžným věřícím a je velmi konzervativní i v otázce tématu homosexuality. 

V posledních letech se naopak vlivem změny demografické struktury a většího počtu imigrantů zvyšuje počet muslimů žijících v Německu. Zatímco v roce 1945 se jejich počet pohyboval okolo šesti tisíc, v roce 1972 to bylo už půl milionu. V loňském roce žilo v zemi 5,5 milionu lidí, kteří se hlásí k islámu. Od roku 2015 jejich počet stoupl o milion.