Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

Nejtragičtější letní sezona, v zahraničí zemřelo 139 Čechů

V letošní letní turistické sezoně zemřel podle údajů ministerstva zahraničí rekordní počet Čechů – 139. Je to o 24 lidí více než v předcovidovém roce 2019. Za celý rok v zahraničí zemře bezmála 600 českých občanů a tisíce se jich zraní. 

Nejtragičtější letní sezona, v zahraničí zemřelo 139 Čechů
ilustrační foto | Shutterstock.com

Náklady na repatriace šplhají do statisíců korun. Pro naprostou většinu převozů je využívána letecká doprava. V posledních dvou letech náklady na repatriace skokově vzrostly téměř o sto procent.

„Obecně platí, že čím je destinace vzdálenější a hůře dostupná, tím je repatriace dražší. Pokud se budeme bavit o exotických zemích na druhé straně světa, náklady mohou šplhat až k milionu korun,“ řekl Vlastimil Divoký z RVE Evropské pojišťovny, která spolupracuje s většinou největších cestovních kanceláří.

Pokud člověk v zahraničí spoléhá na Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC), musí počítat s tím, že tyto náklady bude muset uhradit ze svého. Ceny letecké přepravy se odvíjejí od závažnosti zranění, potřebného lékařského vybavení a dozoru či prostoru pro cestujícího. Ceny letenek se pohybují od jednoho tisíce do padesáti tisíc korun.

Pokud jde o vážnější zranění, například dolních končetin, je nutné zajistit více sedadel v letadle a cena se pak násobí počtem letenek. „V některých případech se zajišťuje byznys třída, kde je cena závislá na destinaci. Ceny se pak pohybují v rozmezí od 60 do 250 tisíc korun,“ poznamenal Vlastimil Divoký.

Pro vážná zranění či pooperační stavy, kdy pacient není schopen cestovat vsedě nebo jeho stav vyžaduje průběžný monitoring, podávání kyslíku či lékařský doprovod, se používá takzvaný stretcher. Jde v podstatě o plně vybavené nemocniční lůžko umístěné místo devíti až dvanácti sedadel. Cena takové přepravy bývá v řádech statisíců korun.

Vůbec nejdražším typem transportu je letecká ambulance, které se také přezdívá létající jipka. Ta se využívá u velmi vážných poranění s nutností urychlené operace, polytraumat či v případě ohrožení života při transportu. Kvůli dodržení přiměřeného tlaku vzduchu často létá v nízkých výškách.

Náklady na leteckou ambulanci začínají zhruba na 250 tisících korun a v některých případech šplhají až k milionu.