Nejlepší přítel byznysu

Když v zemi psů a koček musejí chovatelé zůstat doma, prodejci počítají tučné zisky.

Nejlepší přítel byznysu
Yoggies Jiřího Švihálka je jedničkou mezi firmami, které se v Česku orientují jen na zdravou výživu pro domácí mazlíčky. Spolu s nástupem covidu pozoruje, jak byznys roste. | yoggies.cz

David Fuchs je ředitelem brněnské obchodní firmy Agora DMT. Společnost založená v devadesátých letech tradičně pomáhá nováčkům se vstupem na trh. Později si ale šéf Agory všiml něčeho, co ho nenechalo v klidu. Je to obrovský růst v byznysu se vším kolem domácích mazlíčků. Rozhodl se proto založit vlastní značku s chovatelskými potřebami Fenica. Sázka vyšla. Teď se stejně jako ostatní hráči veze na obrovské vlně, kterou odstartovala epidemie koronaviru.

Zní to možná na první dobrou nepřehledně, ale jako celek to dává smysl. Dlouhé měsíce v izolaci od společnosti zažehly v Češích nečekanou vášeň pro chov domácích mazlíčků. A nyní pro ně shánějí obojky, hračky, pelíšky, krmiva a další zboží. „Ekonomika se uzavřela, lidé se přestali scházet, ale potřeba sociálního kontaktu zůstala. Loni jsme zaznamenali více než dvojnásobný odbyt potřeb pro domácí mazlíčky oproti roku 2019. V letošním roce je číslo shodné. Jde o nejzásadnější meziroční nárůsty, které sledujeme,“ popisuje Fuchs.

Nejedná se zdaleka jen o jednu firmu. Martin Pučálka začal v devadesátých letech s dovozem fólií na okna a autofólií. Později také přišel na to, jak atraktivní je trh s potřebami pro domácí mazlíčky. Loni jeho firma na krmiva zažila třicetiprocentní růst a letos se situace opakuje. „V rámci pandemie a situace, kdy lidé museli zůstat doma, se více rodin snažilo pořídit si nějakého domácího mazlíčka, takže štěňata nebo koťata byla v minulém roce úplně vyprodaná,“ popisuje.

A stejná byznysová radost do třetice. „Ještě do konce letošního roku výrazně rozšíříme produktové portfolio, abychom se pokusili udržet růst z minulého roku, který byl zhruba čtyřicetiprocentní. Výrazně k tomu samozřejmě pomohl covid i to, že lidé zůstali doma. Pořídili si mnoho covidových štěňat i pejsků jak z vrhů, tak z útulků,“ říká Jiří Švihálek, majitel firmy Yoggies.

Pohledem na světová čísla jsou ta česká hodně v předstihu. Podle červnové zprávy Euromonitor International zaznamenal loni světový trh „prudký nárůst o 8,7 procenta“. Do roku 2026 má přibýt každým rokem dalších sedm, a to právě díky účinkům pandemie. Výhodou trhu totiž je, že o svá čísla i přes případný výkyv ekonomiky nepřijde – lidé se mazlíčků hromadně nezbaví, základna tedy zůstane víceméně stejná.

Kteří čeští miliardáři se pustili do raketově rostoucího trhu a jaké značky jim patří? Jaká je stopa Andreje Babiše? Pořídili si v pandemii psy spíše chudší, nebo bohatší lidé? Co se kvůli tomu změnilo? A kolik se za psy a kočky v Evropě a ve světě utratí? Co se bude dít s trhem dál? Čtěte v aktuálním vydání týdeníku Hrot.