Nejlepší české „eneftéčko“: investiční fond chce ocenit digitální umění

Investiční fond a galerie Artefin spustil soutěž o nejlepší digitální umělecké dílo, takzvané NFT. Na vítěze čeká 150 tisíc korun.

Nejlepší české „eneftéčko“: investiční fond chce ocenit digitální umění
Potřeba převážet umělecká díla přiměla před lety Reného Rohana ke koupi dodávky. Tak vznikla transportní firma, která se postupem času rozrostla o depozitáře, galerii a investiční fond. | foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

NFT (z anglického non-fungible token, tedy nezaměnitelné tokeny) byly velkým trendem minulého roku. Jak však uvádí report platformy NonFungible, objem obchodů s digitálním uměním nebo třeba herními prvky, jejichž vlastnictví je nezaměnitelně zapsáno na blockchainu, se v prvním kvartálu propadl téměř o padesát procent. Přesto jde stále o trh v hodnotě osmi miliard dolarů. Více než o konci lze tedy mluvit spíš o stabilizaci trhu s digitálními formáty. 

Tak to vidí i René Rohan, který stojí za galerií a investičním fondem Artefin. První fond zaměřený na současné autory začal fungoval loni na podzim. „Proběhla první vlna, kdy každý kupoval všechno, co se nazvalo NFT. Zjistilo se však, že jde často o úplné hlouposti. Jejich cena spadla, nemají žádnou hodnotu a teprve teď vznikají kvalitní díla,“ říká Rohan. Aby vznik kvalitní digitální tvorby podpořil, organizuje Artefin v rámci zářijového festivalu Prague Art Week soutěž o nejlepší NFT

Díla je možné přihlásit už nyní. Odborná porota z nich následně vybere vítěze, pro kterého je připraveno 150 tisíc korun. Druhé místo je honorováno osmdesáti tisíci a třetí pětatřiceti tisíci korunami. Paralelně proběhne i hodnocení fanoušků. Autoři nejzajímavějších „eneftéček“ si v tomto případě odnesou sto, padesát a pětadvacet tisíc korun. 

V rámci zahájení Prague Art Weeku proběhne na piazzettě Národního divadla prezentace přihlášených děl na obří obrazovce. Zároveň uspořádá Artefin i dražbu vítězného NFT, jejíž výtěžek půjde na dobročinné účely.

„Doufám, že tím popularizujeme NFT, aby ztratily punc nějaké podivnosti,“ dodává Rohan. Podle něj mají autoři široké spektrum možností, jak dílo pojmout. Od animace přes 3D, rozšířenou realitu až po hru nebo jejich kombinace.