Nejdražší ulice Česka krvácí

Zavřené obchody s luxusem v pražské Pařížské ulici mají oproti jiným obchodníkům podstatnou nevýhodu: astronomické nájmy.

Nejdražší ulice Česka krvácí
Pařížská ulice v Praze | Profimedia.cz

Denně platí za každý metr pronajaté plochy v průměru více než 200 korun. V kolonce tržeb mají stejně jako drtivá většina ostatních obchodníků nulu. Obchodníci s luxusem v nejdražší pražské ulici patří mezi ty, kteří kvůli pandemii koronaviru pociťují největší ztráty – každý měsíc jen za nájem zaplatí například 30metrový obchod přes 180 tisíc. Což je skoro o třetinu víc, než kolik stojí nájmy ve velkých obchodních centrech.

Chybějí Asiaté

Bezmála padesátka prodejen v Pařížské má navíc špatný rok už od ledna. Na rozdíl od jiných obchodníků je více než z poloviny živí zahraniční zákazníci. „Už začátkem roku nebyla situace ideální, protože vypadli turisté z Číny a jiných asijských zemí. Právě ti tvoří velkou poptávku po luxusním zboží,“ říká analytička poradenské firmy JLL Blanka Vačková. Další vývoj je dobře známý: v březnu se zavřely hranice i samotné obchody a zákazníci zmizeli úplně.

Pro prodejce značek Gucci, Prada, Cartier nebo Rolex bude právě kombinace závislosti na chybějící zahraniční klientele a vysokých fixních nákladů velkou komplikací. „Jakmile obchody otevřou, budou luxusní značky v první řadě závislé na tržbách od lokální klientely,“ konstatuje Vačková.

Prodejci luxusu se upínají ke scénáři po krizi v letech 2008 a 2009. Lidé si po návratu lepších časů chtěli udělat radost a poptávka po drahých kabelkách, špercích, hodinkách nebo módě se rychle oživila. Z čehož pochopitelně Pařížská profitovala.

Směr internet

Jak dlouho si ale Pařížská počká na návrat zákazníků, kteří tady utráceli nejvíce – Číňanů, Korejců, Rusů, Němců nebo Američanů – je velkou neznámou. Dá se předpokládat, že turistický ruch v Evropě zůstane v útlumu dlouhé měsíce.

I proto se centrály věhlasných značek pro dobře situované zákazníky začínají více zaměřovat na prodej online. „Doteď své prodeje směřovaly spíše do kamenných prodejen, protože společně s produktem chtěly prodat i luxusní zážitek z nakupování,“ říká Blanka Vačková. 

Ani větší využívání internetu není pro provozovatele obchodů v Pařížské dobrá zpráva. Pokud si mohovitá klientela na nákupy online zvykne a zjistí, že se při koupi luxusních hodinek nebo telefonu obejde bez péče prodavačky a skleničky sektu, část z ní se už do kamenných obchodů nevrátí.