Evropa je ekonomickým obrem, ale politicky je stále trpaslíkem. Je čas to změnit

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Celý článek
0

Největší ruské bance se daří. Sberbank po historickém zisku vyplácí rekordní dividendu

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Celý článek
0

Praze chybí 85 tisíc bytů. Ceny ale nejsou přepálené, dál porostou, říkají developeři

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Celý článek
0

Nechte vaši firmu objevit na sociálních sítích

Vzdělávací platforma Meta Boost pomáhá malým a středním podnikům zlepšit podnikání, zvýšit povědomí o značce i prodeje

Nechte vaši firmu objevit na sociálních sítích
Jakub Turowski, Public Policy Director společnosti Meta pro střední a východní Evropu | foto Archiv

„Podniky by měly porozumět především tomu, jak se lidé dozvídají o produktech, a to zejména v online prostředí,“ říká Jakub Turowski, Public Policy Director pro střední a východní Evropu ze společnosti Meta. A dodává: „Více než 60 procent českých spotřebitelů ve věku 16 až 26 let používá k online nákupům smartphone. Tito uživatelé pak zůstávají připojeni k online síti téměř nepřetržitě, a proto mohou neustále objevovat jedinečné značky, které by se jim mohly líbit.“

Kvůli pandemii se velká část maloobchodu přesunula na internet, tržby e-shopů v posledních letech dramaticky rostly. Jak se ale změnily nákupní preference nebo nákupní chování zákazníků?

Chování spotřebitelů se během pandemie výrazně změnilo, včetně jejich očekávání. Důvodem jsou zcela nové způsoby interakce spotřebitelů s firmami a značkami. Nakupování již není vnímáno jako úkol, který musíte splnit, ale spíše jako osobní a intenzivní zážitek, při kterém se jako nakupující chceme cítit příjemně. V současné době lidé nakupují produkty s pomocí platforem sociálních médií a v online prostředí se naše nákupní chování výrazně liší od toho offlinového. V digitální sféře se často nerozhodneme „jít nakupovat“, ale „nakupujeme“ neustále tím, že se setkáváme s různými produkty, které bychom si za běžných situací nepořídili.

Objevování a hledání produktů na sociál­ních sítích se ukazuje jako velmi příjemné a působivé zejména proto, že společnosti předem předvídají, které z jejich produktů osloví dané publikum. Tento proces se označuje anglickým termínem „discovery commerce“. Online produkty totiž objevujeme ještě předtím, než je zadáme do vyhledávače, což vytváří mnohem personalizovanější zážitek, a často se tak můžeme setkat s produkty, o kterých jsme do té doby neměli sebemenší tušení.

To však neznamená, že bychom byli na internetu méně vybíraví než v kamenných prodejnách. V digitální sféře neustále hledáme inspiraci a chceme nakupovat u značek, které s námi sdílejí podobné hodnoty. Na internetu mají tyto značky prostor k prezentaci sebe sama a toho, co představují, což nakupující zohledňují při rozhodování, zda výrobek zakoupit, či nikoli.

Jak by na to měly reagovat malé a střední firmy, aby tento trend využily?

Podniky by měly porozumět především tomu, jak se lidé dozvídají o produktech, a to zejména v online prostředí. Například více než 60 procent českých spotřebitelů ve věku 16 až 26 let používá k online nákupům smartphone. Tito uživatelé pak zůstávají připojeni k online síti téměř nepřetržitě, a proto mohou neustále objevovat jedinečné značky, které by se jim mohly líbit.

Jako firma se musíte zaměřit na implementaci svých sdělení do všech svých online prezentací, abyste se stali pro své potenciální zákazníky atraktivnější. Při nakupování prostřednictvím „discovery commerce“ se zplošťuje kupní trychtýř, protože spotřebitelům je produkt představen ještě předtím, než jej zadají do vyhledávače. To umožňuje podnikům implementovat svou komunikaci do různých kampaní, a získat tak větší povědomí mezi cílovou skupinou. Tato příležitost může výrazně zvýšit prodeje, pokud je realizována správným způsobem s využitím nástrojů dostupných na našich platformách.

Na jaký typ malých a středních firem v Česku cílí vzdělávací platforma Meta Boost?

Platformy Meta Boost se zaměřují na všechny malé a střední podniky bez ohledu na jejich odvětví podnikání. Digitální nástroje jsou základem pro fungování všech podniků, a proto je nezbytné pochopit, jak je efektivně využívat. Naše aplikace využívá každý měsíc více než 200 milionů podniků (většinou těch malých) a 10 milionů firem využívá k oslovení zákazníků personalizované reklamy.

Uvedu několik příkladů z praxe. V naší nedávné sérii Meta Business Makeovers, který byl v České republice spuštěn, nabízíme pěti různým malým firmám možnost zeptat se odborníků ze společnosti Meta na to, jak co nejefektivněji naše nástroje využít – od rozvoje podnikání přes reklamy až po marketingové nástroje. Každý z těchto podniků byl z jiného odvětví – food bistro, handmade klenotnictví, starožitnictví s hodinkami a hodinami, truhlářská dílna stavějící dětské domky nebo e-shop s udržitelnou módou. Každý z těchto podniků, bez ohledu na velikost svého podnikání nebo odvětví působení, má nekonečné možnosti, jak naše platformy využít a dosáhnout svých obchodních cílů.

Kde vidíte u českých SME největší rezervy ve využívání digitálních prodejních nástrojů a kanálů?

Český trh je relativně malý. Jeho největší mezera je však ve využívání digitálních nástrojů, které by českým malým a středním podnikům pomohly nejen při mezinárodním podnikání a expanzi. Je nutné poznamenat, že se jedná o problém, se kterým se nepotýkají pouze podniky v České republice, ale i malé a střední podniky v celém regionu střední a východní Evropy. Co je možné zlepšit, je především způsob, jakým firmy budou využívat digitální nástroje k tomu, aby se zaměřily na publikum mimo Česko a využívaly tyto dostupné nástroje naplno.

Praktické ukázky možností virtuální reality na pražské konferenci Meta Boost

Jak mohou digitální nástroje a platformy typu FB nebo Instagramu pomoci při zvyšování prodejů na zahraničních trzích?

Zacílením na mezinárodní publikum mohou firmy oslovit ty nejrelevantnější segmenty a uživatele bez ohledu na to, kde se právě nacházejí a co je motivuje k nákupu. Jakmile najdete své zákazníky, lokalizace obsahu vám pomůže vybudovat si s nimi hlubší vztah. Například 55 procent lidí dává přednost tomu, aby reklamy na sociálních sítích odrážely příslušnou kulturu jejich země. To znamená mnohem více než pouhý překlad textu. Jde o spolupráci na vývoji různých kreativních výstupů založených na různorodých motivacích zákazníků.

Když firmy plánují expandovat za hranice, je důležité vytvořit pro zákazníky dokonalý end-to-end zážitek, a to tak, že je budete po celou dobu jejich nákupní cesty uspokojovat a vytvářet hladký průběh cesty vedoucí ke koupi produktu nebo služby. Výzkumy ukazují, že společnosti, které si osvojí schopnosti porozumět tomu, co funguje v jejich digitální reklamě, mohou očekávat 20–40procentní zlepšení efektivity výdajů a až 10procentní zvýšení marketingové účinnosti. Testování a osvojování si poznatků pak umožňuje firmám zdokonalovat a rozvíjet jejich strategii pro globální expanzi. Vše, co jsem právě zmínil, můžete nastavit, měřit a dosáhnout toho prostřednictvím našich platforem.

Jak mají SME s těmito nástroji nejlépe zacházet, aby využily jejich potenciál při exportu nebo hledání nových obchodních partnerů v zahraničí?

Internet umožnil demokratizaci přístupu ke globálnímu trhu. To znamená, že podniky mohou oslovit lidi, kteří jejich produkty a služby právě potřebují, ať jsou kdekoli na světě, ale také hledat nové obchodní partnery mimo svou domovskou zemi. Tato demokratizace přístupu umožňuje podnikům rychleji expandovat na globální trhy, budovat pevnější vztahy s jinými podniky a zmírnit riziko v případě, kdy by se jeden z trhů zhroutil.

Naše nástroje můžete využít nejen ke komunikaci s potenciálními zákazníky, ale také s dalšími firmami, se kterými se rozhodnete spolupracovat. Stejně tak, jak bylo zmíněno výše, je náš mechanismus personalizace řízen strojovým učením a poháněn hlubokým porozuměním zájmům, preferencím a chování lidí. To vše umožňuje, aby vaši značku objevili nejen potenciální zákazníci, ale také podniky. Pokud bude váš obsah lokalizovaný, nákupní cesta bez překážek a vaše přítomnost bude odrážet hodnotu vaší firmy, pak pravděpodobně najdete obchodní partnery.

Jaký je zatím zájem o vzdělávací programy a workshopy Meta Boost?

Společnost Meta již řadu let investuje do produktů a služeb, které narovnávají podmínky a umožňují malým firmám přístup k nástrojům, které byly dříve dostupné pouze velkým společnostem. To je nesmírně důležité především z toho důvodu, že když malé podniky rostou, vytvářejí pracovní místa a podporují hospodářský růst.

Miliony malých firem se spoléhají na nástroje společnosti Meta, aby oslovily potenciální zákazníky, kteří mají o jejich produkty zájem. Každý měsíc používá naše technologie k oslovení zákazníků více než 200 milionů firem – převážně malých podniků. Školení a workshopy Meta Boost se tak setkaly s velkým ohlasem, protože jsou vhodné pro miliony majitelů firem po celém světě.

Jak se projeví na byznysu, když se SME budou více zaměřovat na digitální svět?

Dopady na podnikání jsou různé, nicméně na našich platformách je k dispozici několik případových studií, které si může každý přečíst a zjistit tak, jaký dopad mají již dříve popsané digitální nástroje v reálném světě podnikání. Například si můžete přečíst o příběhu Josefíny Storkové a jejího podnikání – Beads & Lemons. Josefína nalezla svou zálibu ve výrobě šperků: náhrdelníky, náušnice, prsteny a náramky, které jsou inspirované italskou krajinou, pobřežím a kulturou. V březnu 2020, kdy strávila více času doma v Praze, začala na svůj instagramový profil nahrávat fotografie své práce. V říjnu 2020 Josefína spustila své obchodní stránky, které od té doby neustále rostou a nyní tvoří 75 procent jejích celkových příjmů.