Nečekaní vítězové krize

Češi se v karanténě změnili. Překvapení šéfové firem na výrobu plen či bazénů rekordně prodávají zboží.

Nečekaní vítězové krize
Albixonu se díky krizi začalo skvěle dařit. Lidé se hlásili z celé České republiky. Chtěli jak rodinné zahradní bazény, tak i bazény pro rekreační objekty. Nárůst poptávky ale zaznamenala firma také v zahraničí, největší zájem přišel z Německa. | Shutterstock.com

Zdeněk Vosolsobě, který se vypracoval z pozice IT manažera, usedl letos v lednu na post nového ředitele firmy Albixon. Když udeřila koronavirová stopka, která rozpoutala ekonomickou krizi, byl ve funkci teprve pár měsíců. Výhled, který před sebou jako nováček měl, nevypadal růžově. Jenže přišel zlom. Firma na výrobu bazénů se ocitla pod náporem zákazníků a počítá 200procentní nárůst poptávky. Je jedním z vítězů krize. 

Týdeník Hrot přináší příběhy firem, kterým se navzdory nebo spíše díky krizi začalo dařit. Jde velmi často o malé a nenápadné podniky, z nichž koronakrize udělala přes noc vycházející hvězdy.

Dovolená na zahradě

Albixon je příkladem firmy, která postupně rostla spolu s trhem. Češi roky bohatli, stavěli nové domy, chtěli bazény. Jakkoliv se mohlo zdát, že období ekonomické nejistoty jejich přemýšlení změní, opak byl pravdou. Krize s sebou přinesla totiž také omezení cestování a obavy lidí z nákazy je přiměly trávit léto na vlastní zahradě.  

„I když byly všechny naše pobočky během opatření vlády uzavřeny, náš obchodní tým řešil od začátku této situace zvýšenou poptávku po domácích bazénech a zastřešení online nebo telefonicky,“ říká František Petrášek, obchodní ředitel společnosti. Velké množství zákazníků podle něj o vlastním bazénu již uvažovalo delší dobu a koronakrizi vzalo jako hlavní podnět k tomu, aby svůj dlouholetý sen konečně uskutečnilo.

Na vrcholu stopky, v dubnu, zaznamenala firma meziroční nárůst poptávek o 200 procent. Lidé se hlásili z celé České republiky. Chtěli jak rodinné zahradní bazény, tak i bazény pro rekreační objekty. Nárůst poptávky ale zaznamenala firma také v zahraničí, největší zájem přišel z Německa.

Zvýšený zájem je pro Albixon důležitý dvojnásobně. Příchod ředitele Vosolsobě je součástí širších změn ve společnosti, kdy zakladatelé postupně předávají každodenní exekutivní roli managementu a s tím je spojena i restrukturalizace firmy. Albixon založili hned zpočátku 90. let bratři Jaroslav a Libor Smetanové. A firma má díky koronakrizi jistotu, že v dalších letech nemusí mít obavy.

Řídit auto jako firmu

Driveto je český startup fungující od roku 2017 a patřící do rodiny libereckých investorů Miton. Specializuje se na dlouhodobý pronájem aut. Firma pracuje s operativním leasingem a také ho posouvá dál. Její Driveto Klub zákazníkům auta dodává během několika dní, a to pouze na základě občanky a řidičáku. Člověk může auto kdykoliv vrátit, případně ho na základě životních potřeb vyměnit za jiné. A vyšlo to. Meziročně firma rostla v březnu o 35, v dubnu o 44 a květnu o 63 procent. Lidé si vybírali zejména malé městské vozy. Ano, i v tomhle hraje svou roli karanténa. „Zhruba od poloviny března se nám začal výrazně zvyšovat počet pronajatých vozů, zejména pak v kategorii menších. Největší poptávka byla v Praze a hlavním argumentem byla obava z cestování městskou hromadnou dopravou,“ vysvětluje Adam Szabó, generální ředitel společnosti Driveto.

Těžištěm Driveta se mají v příštích měsících stát malé firmy, kterým flexibilní pronájmy aut přijdou v době ekonomické nejistoty vhod. „Zkušenosti ze zahraničí říkají, že subscription model funguje anticyklicky a daří se mu i v těžších ekonomických fázích. Věříme, že tento trend napodobíme a Driveto bude další měsíce prožívat silný růst,“ zakončuje Adam Szabó.

Driveto je příkladem firmy, které krize nahrála a v druhém plánu se chystá jejím důsledkům jít naproti a ekonomicky je využít.

„Zhruba od poloviny března se nám začal výrazně zvyšovat počet pronajatých vozů,“ říká šéf firmy Driveto Adam Szabó.
Archiv

Česká společnost Diametral založená v roce 1991 je pak tou, již krize trhu přímo vytvořila. Vyrábí technologická pracoviště pro vědecké, školní či průmyslové účely. Je třeba přiznat, že tenhle byznys v krizi zamrzl. Firma ale slaví úspěch s generátory ozonu určenými pro bezkontaktní dezinfekci prostor VirBuster. Na trh je pustila v druhém květnovém týdnu. Po ochranných obličejových štítech vlastní konstrukce jde vlastně o už druhý specializovaný výrobek doby koronavirové. Vývoj a veškerá potřebná certifikace se podařilo zvládnout za pouhé dva měsíce. Ozonizéry se hodí k dekontaminaci šaten, fitcenter, ordinací, obchodů, školních a dalších frekventovaných prostor. A je o ně zájem. Diametral je v současnosti jedinou českou firmou, která je schopná ozonizéry sériově vyrábět.

V současnosti jsou ve výrobě čtyři třídy generátorů s výkonem od 3,5 do 20 gramů ozonu za hodinu. Již v tuto chvíli se pracuje na vývoji generátoru napájeného z autozásuvky (12 V), určeného primárně pro dezinfekci prostoru osobního automobilu, a velkého generátoru s výkonem 40 gramů ozonu za hodinu pro sportovní haly, bazény, divadla a další podobné prostory.

Češi doma

Příklady Albixonu, Drylocku nebo Driveta nejsou jen ukázkami firem, kterým se začalo díky krizi dařit. Je to i sonda do fungování českých domácností v době krize. Pro jeho ještě lepší pochopení je zajímavé se podívat na čísla e-shopů, které počítají zisky a dělají si čárky u zboží, které jim jindy leželo na skladech.

Z tohoto pohledu je nejpochopitelnější odbyt šicích strojů, protože zpočátku karantény Česko nemělo dostatek roušek. Ač už zřejmě nejsou české firmy, které by z výroby strojů přímo profitovaly, tak tuzemští internetoví prodejci si na marže z tohoto zboží sáhli vrchovatě. Podle srovnávače Heureka vyskočil v době karantény prodej strojů o stovky procent. Jen Alza hlásila 127 procent a některé internetové obchody měly toto zboží vyprodané. 

Stejně tak vyskočil prodej sáčků do vysavačů, protože Češi začali více uklízet, nebo domácích pekáren a mouky, protože začali péct domácí pečivo.

Společníci firmy Diametral Vít Majtás a Miroslav Bulka slaví úspěch s generátory ozonu určenými pro bezkontaktní dezinfekci prostor.
Archiv

Internetové obchody celkově kvůli extrémnímu zájmu zákazníků nestíhaly. Třeba Mall musel spustit největší náborovou akci v historii. Do skladu v Jirnech přijal přes 170 lidí. Vrchol je už ale zase daleko a situace se vrací k normálu. Čerstvé statistiky ale ukazují na rekordní čísla z doby karantény.

Meziroční růst e-commerce retailu přesáhl celkově 40 procent, což je výsledek historicky s ničím nesrovnatelný. Vůbec nejúspěšnější byli podle dat ČSÚ prodejci potravin, elektroniky či drogistického zboží, kteří zaznamenali navýšení tržeb oproti roku 2019 v řádech stovek procent. 

Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sleduje vývoj na českém online trhu v posledních dvaceti letech, proto očekává letos jeden z největších meziročních skoků v celkové výši dosažených obratů. „Oproti dubnu 2019 stála před většinou e-shopů velká výzva a současně příležitost. Z výzkumu mezi našimi členy vyplývá, že více než 20 procent z nich dosáhlo o 100 a více procent vyšších obratů v porovnání s loňským rokem, což znamená obrovský nárůst. Vyhlášení nouzového stavu v ČR tak paradoxně internetovým obchodům jako celku pomohlo,“ komentuje události uplynulých dnů a týdnů výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Současně ale zmínil, že přibližně 25 procent provozovatelů online obchodů počítá ztráty. Ne všechny kategorie zboží se totiž prodávaly stejně dobře.

15 procent je odhadovaný letošní podíl internetových obchodů na maloobchodních tržbách. Vloni to bylo 13 procent.
200 procent je nárůst poptávky po zahradních bazénech firmy Albixon.
63 procent je skok květnového pronájmu aut u platformy Driveto.
61 milionů eur činí výsledek březnových tržeb společnosti Drylock Technologies, jde o rekord za dobu existence firmy.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot. Předplatit si ho můžete ZDE.

 

Týdeník hrot

  • Chytrá karanténa pro hloupé lidi
  • A teď Česko zezelená
Objednat nyní