Vybrané články
z týdeníku The Economist

Mše počká, jde se na ragby

Severoirští katolíci ztrácejí víru. Spojují je spíš „gaelic sports“ a tradiční tanec.

Mše počká, jde se na ragby
ilustrační foto | ©Experience Gaelic Games

Mezi devítiletými dívkami z Derry je stále velká poptávka po nabíraných bílých šatech připomínajících svatební róby. První svaté přijímají, nejposvátnější z křesťanských rituálů, je pro dítě zásadním milníkem, jeho součástí není jen parádní nové oblečení, ale také velká oslava (když covid-19 dovolí) a nemalé finanční dárky, za které se nakoupí hračky a počítačové hry.

Podle některých měřítek severoirská katolická komunita jen vzkvétá. Předpokládalo se, že sčítání lidu zkraje letošního roku ukáže, že mezi katolíky a kdysi dominujícími protestanty panuje v zásadě demografická rovnost – a potvrdí se tak, že jednotné Irsko, po němž většina katolíků touží, je v zásadě jistá věc.

Přináležitost ke komunitě však není totéž co osobní víra. Přípravy na první přijímání jsou součástí osnov katolických základních škol a jen málo rodin jej neabsolvuje. Na rozdíl od rodičů a většiny prarodičů však z většiny těchto dětí zbožní návštěvníci mší nevyrostou. 

Před třiceti lety patřili severoirští katolíci k nejoddanějším náboženským skupinám v západním světě, předčili dokonce i katolíky z Irské republiky. Devět z deseti severoirských katolíků tvrdilo, že chodí pravidelně na mši. Dnes 46 procent říká, že dochází alespoň jednou měsíčně, přičemž mladší generace je méně zbožná než ta starší. 

Rodiče, kteří na mši nechodí, často kvůli vzdělávání identifikují své děti jako katolíky. Vlažní protestanti se naproti tomu posouvají ke kategorii „bez vyznání“. Během posledních deseti let se podíl severoirských školáků vedených jako katolíci pohyboval kolem 51 procent, 33 procent je momentálně registrovaných jako protestanti a zbytek jako „jiní“, přičemž do této skupiny patří řada odpadlých protestantů. 

Religionistka Gladys Ganielová z Královské univerzity v Belfastu popisuje, že v Severním Irsku žije také kohorta mladých konzervativních protestantů, kteří připomínají americké evangelikály. Katolický protějšek však nemají (výjimku představuje Derry, kde mají podobná hnutí jistou sílu). Obecně lze říci, že vztah ke katolictví je volnější a vlažnější, zatímco evangeličtí protestanti jsou horlivější a přimykají se k víře pevněji. 

Od rozdělení Irska před sto lety dohlížela katolická církev na irskou kulturu spolu s Gaelskou sportovní asociací (GAA). Ta nepropaguje jen tradiční sporty, jako jsou hurling a irské ragby, ale také irskou hudbu a tanec. V současné době je znát, že GAA, původně slabší partner v páru, hraje nyní první housle. Dříve se katolíci modlili a teprve potom vyrazili na hřiště, konstatuje svérázný kněz Brian d’Arcy. Dnes se tréninky irského ragby se mší často překrývají a jen málokdy si někdo stěžuje.

© 2021 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.