Monetizace Air Bank

Tomáš Spurný, generální ředitel banky Moneta, zřejmě na úsloví „nevkročíš dvakrát do stejné řeky“ moc nevěří.

Před dvěma lety neschválili akcionáři spojení Monety s PPF Petra Kellnera prostřednictvím výměny akcií Air Bank a Home Creditu, Spurného dávného chlebodárce, protože se jim zdály podmínky až příliš výhodné pro nejbohatšího Čecha. Teď jej mají znovu na stole.

I když tentokrát v jiné, trochu přislazené verzi. Kellner nabízí odkup akcií Monety až do výše 20 procent kapitálu s opcí na navýšení až na 29 procent. A to bez podmínky pozdějšího spojení s jeho finančními institucemi, o čemž chce teprve zahájit jednání. A to by mohl jako nový a s velkým rozdílem největší akcionář Monety docela zásadně ovlivnit. Z tohoto pohledu je to docela mohutný nájezd PPF na kořist, která jí už jednou o kousíček utekla.

PPF nabídla 80 korun za akcii Monety, která se minulý týden prodávala kolem 67 korun. Dnes, první den obchodování po oznámení nabídky, kurz vyskočil o 12 procent. Drobní akcionáři Monety jsou z toho dost rozčilení, protože se jim budoucí výměna akcií Monety za Air Bank celkem pochopitelně pranic nelíbí. Návrh této transakce totiž oceňuje akcie Monety na 1,5násobek čisté hodnoty aktiv, zatímco u Air Bank je to 2,5násobek. To je obdobné dva roky staré nabídce.

Bylo by to ospravedlnitelné, pokud by Air Bank měla dvojnásobný růstový potenciál oproti Monetě. Kellner je o tom zjevně hluboce přesvědčen a je dost pravděpodobné, že Air Bank brzy zveřejní nějaká hodně silná čísla. Zda to bude stačit drobným investorům, je otázkou. Každopádně Petr Kellner je sice na cenu hodně citlivý a mírně řečeno opravdu nerad přeplácí, nicméně také nerad prohrává. A dvakrát po sobě, to snad ani nikdo nepamatuje.

Vše záleží na tom, kolik akcií Monety se mu podaří nakoupit. Velkými investory v Monetě jsou zejména mezinárodní finanční instituce, s nimiž umí PPF vyjednávat, takže vůbec není bez šance. Že by to byl pro PPF dobrý obchod, nemůže být pochyb.

Nicméně popravdě řečeno, Moneta stojí v nevděčné pozici na hranici postupu do první ligy, do které buď vstoupí nějakou podobnou transakcí pod vlastní značkou, nebo bude sama předmětem akvizice velkým hráčem. Je pak celkem jasné, jaká je motivace jejího managementu bez ohledu na letité vztahy.