Místo nafty elektřina. Daimler láká na elektronáklaďák

Model eActros má podle koncernu Daimler zásadně změnit svět kamionové dopravy. Náklady na provoz nabíjecích náklaďáků se v roce 2025 mají vyrovnat s naftovými variantami.

Místo nafty elektřina. Daimler láká na elektronáklaďák
Elektrický nákladní vůz eActros | Daimler

Zatímco nikdo v evropském automobilovém průmyslu nepochybuje, že spalovací motory v osobní dopravě do několika let skončí (automobilky už nové motory na benzin a naftu nebudou vyvíjet), u nákladní dopravy příznivci vznětového motoru doufali, že tlak na změnu bude pomalejší. 

Německá automobilka Daimler ale ukazuje, že sektor nákladních aut přechodu na akumulátory a elektrický proud neujde. Naopak, výrobci nyní soutěží o to, kdo zákazníkům nabídne nejlepší elektrický kamion. 

Daimler – jako jednička na trhu nákladních vozů a autobusů – bude od podzimu nabízet elektrickou variantu oblíbeného tahače Actros, jenž byl opakovaně zvolen evropským nákladním automobilem roku, naposledy v roce 2020. 

Automobilka ze Stuttgartu tak razantně vstupuje do nového věku baterií a nehlučného provozu elektromotorů i v oblasti užitkových vozů. eActros se bude od října vyrábět v závodě Wörth am Rhein. Výrobce uvádí, že jeho dojezd bude okolo 400 kilometrů. 

Chceme být součástí řešení

„Doprava je součástí problému, pokud jde o změnu klimatu. A my chceme být součástí řešení,“ vysvětlila sázku na baterie u kamionů Karin Rådströmová ze správní rady Daimler Truck.

Nový nákladní vůz už testují od roku 2018 u 25 zákazníků ze spedičních firem. Také kvůli cílům EU v oblasti klimatu se Daimler zavázal, že do roku 2039 bude prodávat vozidla pouze s nulovými emisemi, což platí i pro dceřinou firmu Daimler Truck, jež bude zodpovědná za výrobu nákladních vozů a autobusů. 

Menší flotila eActrosů už má za sebou na silnicích půl milionu kilometrů, a proto automobilka přistupuje k sériové výrobě. Bude nabízet dvě varianty s bateriemi o kapacitě 315 a 420 kilowatthodin, což zajistí dojezd okolo 400 kilometrů. To by mělo stačit pro nasazení aut ve městech a regionech.

Dobíjení má v rychlonabíječce trvat okolo hodiny z úrovně dvaceti na osmdesát procent. Daimler bude zákazníkům nabízet i tým konzultantů pro budování výkonných nabíjecích stanic v rámci spedičních firem. 

Parita v roce 2025

Německý výrobce slibuje, že okolo roku 2025 už bude cena za pořízení a provoz vozu s naftovým motorem nebo elektromotorem a akumulátory vyrovnaná. Samozřejmě to bude ovlivňovat i cena ropy na světových trzích a systém dotací pro elektromobily v jednotlivých zemích, připustil manažer automobilky Andreas von Wallfeld.

V Německu například vláda poskytuje šrotovné za užitkový vůz ve výši 15 tisíc eur (384 tisíc korun), pokud si koupíte nový. Bez dotací bude stát eActros asi trojnásobek ceny vozu s naftovou motorizací.

Jednou z výhod má být i téměř nehlučný provoz, proto budou moci dobíjecí nákladní auta jezdit i v noci po městě. Nejhlučnější je během provozu zapnutí blinkru, pochvaloval si jeden z řidičů, který elektrický náklaďák testoval. Samozřejmě mohou bez problémů jezdit i v nízkoemisních zónách v centrech měst, které jsou stále častější. 

Pozadu nechce zůstat ani konkurence značky MAN, jež patří pod křídla koncernu Volkswagen. Ta by měla v Mnichově sériově vyrábět elektrická auta od roku 2024. Koncernová Scania už elektrický náklaďák s dojezdem 250 kilometrů nabízí od loňského září. 

Sázka na školní autobusy

Daimler se chce prosadit také na americkém trhu. Kromě nákladních vozů hodlá uspět i v kategorii školních autobusů. Vlastní totiž americkou značku Thomas Built Buses, která žluté autobusy vyrábí. Má připraven plně elektrický model Jouley s dojezdem 220 kilometrů. Školní busy jsou pro elektrifikaci ideální, protože nejezdí dlouhé trasy a mohou se během dopoledního vyučování nabít. S elektrifikací školních autobusů počítá také administrativa prezidenta USA Joea Bidena.

Elektrický kamion Semi sliboval už před čtyřmi roky Elon Musk. Zatím se ale sériová výroba odsouvá, výrobce Tesla nemá dostatečné výrobní kapacity pro akumulátory. Snad příští rok, vzkázal šéf firmy zájemcům. Náklaďák s funkcí autopilota pro jízdu na dálnici by měl být vybaven akumulátory o celkové kapacitě 500 kilowatthodin.