Miliardy mezi pražci. Dopravci bojují o odpuštění poplatků

České dráhy a dopravní firmy podnikatelů Jančury či Novotného bojují o větší balík pomoci než aerolinky Smartwings

Miliardy mezi pražci. Dopravci bojují o odpuštění poplatků
ilustrační foto | Tomáš Turek, týdeník Hrot

Na české železnici se právě roztáčí miliardová ruleta. Kvůli větší šanci na úspěch se dokonce spojili i letití rivalové. České dráhy a soukromí dopravci odeslali ministrovi dopravy Karlu Havlíčkovi a premiéru Andreji Babišovi dopis, v němž žádají odpuštění poplatků za přístup na koleje. Žádný z obou pánů jim zatím na dopis neodpověděl. V pozadí se ladí noty, jak dopravce sanovat. A ministerstvo se na požadavky dopravců zatím nedívá moc vstřícně.

„Odpouštění poplatku je poměrně problematickým nástrojem – pokud dopravci jezdí málo, dává se jim de facto sleva z ,téměř ničeho‘. Zvažujeme i jiné formy, například kompenzace již uhrazených poplatků. Jednání dosud probíhají, rozhodnutí bude v řádu týdnů,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Jde o hotovost v objemu až čtyř miliard korun. Je to dokonce více, než mají činit bankovní záruky pro leteckou společnost Smartwings. Právě v takových miliardových částkách se totiž podle Správy železnic pohybují poplatky, které za rok železniční firmy za použití kolejí odvedou. Přesněji řečeno, poplatky se mají odpustit za dobu delší než jeden rok, a to od poloviny března 2020 do konce června 2021.

Dopravci argumentují tím, že vozí lidi do práce či k lékaři, děti do škol. Obsazenost spojů třeba u RegioJetu ze srpnového oživení, kdy dosahovala 95 procent loňska, opět spadla na 25 až 30 procent. Podobně jsou na tom České dráhy i ostatní dopravci. 

ČD jsou navíc státní akciovkou se silnými odbory, která zaměstnává přes 20 tisíc lidí. Firma vydala miliardové dluhopisy, bojuje o stabilní ratingové hodnocení a je zřejmé, že její případné potíže jsou i potížemi státu. Valí se na ni i evropská pokuta za podstřelené ceny na trati do Ostravy. Ztrátu tržeb od cestujících za celý rok kvůli čínské chřipce odhaduje firma na částku přesahující tři miliardy korun.

Jak dramaticky kvůli propadu omezili dopravci spoje? Kde všude vlaky nejezdí? Jaké počítají dopravci ztráty? Kolik ročně zaplatí na českých kolejích? A proč musí německé Deutsche Bahn vyargumentovat každý cent pomoci, zatímco v Česku se má plošně odpouštět? Čtěte v aktuálním vydání týdeníku Hrot.

Týdeník hrot

  • Řecká tragédie po česku
  • Proč jsou ženy nedoceněné
Objednat nyní