Miliardy mezi pražci. Dopravci bojují o odpuštění poplatků

České dráhy a dopravní firmy podnikatelů Jančury či Novotného bojují o větší balík pomoci než aerolinky Smartwings

Miliardy mezi pražci. Dopravci bojují o odpuštění poplatků
ilustrační foto | Tomáš Turek, týdeník Hrot

Na české železnici se právě roztáčí miliardová ruleta. Kvůli větší šanci na úspěch se dokonce spojili i letití rivalové. České dráhy a soukromí dopravci odeslali ministrovi dopravy Karlu Havlíčkovi a premiéru Andreji Babišovi dopis, v němž žádají odpuštění poplatků za přístup na koleje. Žádný z obou pánů jim zatím na dopis neodpověděl. V pozadí se ladí noty, jak dopravce sanovat. A ministerstvo se na požadavky dopravců zatím nedívá moc vstřícně.

Rekordní pomoc

Není s podivem, že se železniční dopravci ozvali. Doprava je jedním z nejvíce postižených segmentů, co se koronavirové krize týká. Navíc Babišova vláda se nezdráhá rozdávat, a kdy jindy se přihlásit než právě nyní. Podpory se dočkali letečtí dopravci, autobusoví dopravci, jen železnice až dosud nesla tíhu propadu cestujících sama.

Na železnici jde přitom ze všech jmenovaných o zdaleka největší částku. Konglomerátu Smartwings bude stačit záruka dvou miliard korun, ke které má už nyní po hodnocení EGAP otevřenou cestu. Když všechno půjde tandemu Jiří Šimáně a Roman Vik dobře, stát v podpoře nakonec nemusí zahučet vůbec. Ale bude to o prsa, to je jasné už předem. Autobusoví zájezdoví dopravci si mohou rozdělit až miliardu korun, polovina z této částky je ale recyklát z nevyčerpaného programu Covid - Nájemné.

Na železnici nejde o záruky za komerční úvěry nebo o „drobné“ a využití nevyčerpaných peněz odjinud. Pokud se splní přání dopravců, jde o hotovost v objemu až čtyř miliard korun. Právě v takových částkách se totiž podle Správy železnic pohybují poplatky, které za rok železniční firmy za použití kolejí odvedou. Přesně řečeno, poplatky se mají odpustit za dobu delší než jeden rok, a to od poloviny března 2020 do konce června 2021.

Železniční dopravci mají za sebou silnou lobby. „Hospodářská komora ČR se cestou své Dopravní sekce plně staví za požadavek železničních dopravců vyjádřený v dopise premiéru Babišovi s tím, že by se toto opatření mělo týkat všech železničních dopravců bez rozdílu,“ konstatoval Emanuel Šíp, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR.

Evropský argument

Do hry se vložila i Evropská komise. Vlaky jako zelený způsob dopravy jsou její prioritou a státům rozvázala ruce pro jejich širokou podporu. Pokud dodrží pravidla rovného přístupu, mohou jim odpustit cenu za přístup na koleje, jak žádají čeští dopravci, nebo dokonce přímo kompenzovat finanční ztráty do 31. prosince následujícího po roce, kdy ke ztrátě došlo.

Dopravci sami argumentují tím, že vozí lidi do práce či k lékaři, děti do škol. Obsazenost spojů třeba u RegioJetu ze srpnového oživení, kdy dosahovala 95 procent loňska, opět spadla na 25 až 30 procent, podobně jsou na tom České dráhy i ostatní dopravci. ČD jsou navíc státní akciovkou se silnými odbory, která zaměstnává přes 20 tisíc lidí. Firma vydala miliardové dluhopisy, bojuje o stabilní ratingové hodnocení a je zřejmé, že její případné potíže jsou i potížemi státu. Valí se na ni i evropská pokuta za podstřelené ceny na trati do Ostravy. Ztrátu tržeb od cestujících za celý rok kvůli čínské chřipce odhaduje firma na částku přesahující tři miliardy korun.

Železniční dopravci už od státu pomoc čerpají v podobě kurzarbeitu, Českým drahám stát přispěl také na dezinfekci a ochranné prostředky proti šíření viru. S další pomocí se ministerstvo dopravy zdráhá, byť je jasné, že v nějaké formě bude muset přijít. „Odpouštění poplatku je poměrně problematickým nástrojem -pokud dopravci jezdí málo, dává se jim de facto sleva z,téměř ničeho‘. Zvažujeme i jiné formy, například kompenzace již uhrazených poplatků. Jednání dosud probíhají, rozhodnutí bude v řádu týdnů,“ doplnil mluvčí úřadu František Jemelka.

Miliardy s podmínkou

To, že dopravci mají významný propad tržeb, je zřejmá věc. Stát by se ale neměl chovat jako ovce, kterou přivedli na stříhání. Kromě Českých drah třeba žádný dopravce svou ztrátu zatím ani přesně nevyčíslil. Leo Express mluví o řádu stovek milionů, RegioJet čísla nesdělil ani orientačně. Navíc v případě Leo Expressu je známo, že už delší čas shání finančního partnera, protože jeho čísla z dlouhodobého horizontu nevypadají optimisticky. Chvíli to vypadalo, že se podnikatel Leoš Novotný dokonce dohodne s Českými drahami, jednání ale ustrnula.

Stát by neměl svou pomocí dát železničním dopravcům bianco šek. Peníze totiž sám nemá a bude se muset o to více zadlužit. Správa železnic, které dopravci poplatky za použití kolejí odvádějí, označuje sumu jako významnou ve svých příjmech. Loni činila 3,6 miliardy korun, letos do září už dopravci zaplatili 2,5 miliardy. Nejvíc zaplatí České dráhy, přibližně 150 milionů každý měsíc. Pokud to neudělají, peníze se zkrátí. A také musejí jako podmínku čerpání najít vnitřní úspory rovněž v hodnotě několika miliard. Do jednání se navíc vložil tamní Kontrolní úřad z Bonnu, který by nerad viděl podporu vyplacenou v plné výši. DB prý tak velkou sumu nepotřebují, neospravedlnily ji a nevyčerpaly všechny možnosti komerčních úvěrů.

 

Pokud by české ministerstvo dopravy podobná pravidla po dopravcích chtělo, byl by to pro veřejnost důvěryhodnější signál než plošné odpuštění poplatků za koleje. Proto také čeští dopravci ukazují raději na příklad Rakouska, které poplatek za použití tratí odpustilo. Připravilo ale i další formy podpory, které jako inspirativní zmiňuje Jančurův RegioJet. „Na trase Vídeň-Salcburk, která může být paralelou k trase Praha-Ostravsko, kde více dopravců, včetně státních ÖBB, jezdí na komerční riziko, stát podpořil všechny železniční dopravce tím, že na tento komerční provoz poskytl časově omezenou transparentně spočítanou dotaci, která částečně pokryla ztráty způsobené pandemickými opatřeními a zajistila fungování dopravní obslužnosti na této trase,“ řekl mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Dneska nejedeme

Než se o miliardách pro železniční dopravu rozhodne, hledají dopravci úspory, kde se dá. Mimochodem, České dráhy stále čekají na uhrazení slíbené jarní železnice i jejích opravách či rekonstrukcích nádraží. Správa je nicméně připravena s ministerstvem dopravy na kompenzacích pracovat, jak potvrdila.

Jak by mohlo nebo spíše mělo české ministerstvo dopravy postupovat, ukazuje příklad Německa, byť v úměrně větších číslech a na trochu jiném principu náhrady škod. Tamní Deutsche Bahn se ucházejí o přímé finanční kompenzace v hodnotě zhruba 5,5 miliardy eur. Musejí ale každý cent vyargumentovat. ztráty za dálkovou dopravu v hodnotě 390 milionů korun, která čeká na podpis ministra. Další jednání probíhají s kraji, které si objednávají regionální dopravu. „V regionální dopravě se v některých případech daří nalézt shodu s kraji, a přestože stát, současně náš majitel, odmítl krajům, a tím i ČD, s řešením propadů pomoci, alespoň částečná finanční výpomoc řešící dramatické propady tržeb od některých krajů přichází. Většinou jsme se domluvili na vzájemném sdílení neplánovaných covidových ztrát, a tedy část z nich sanují ČD a část vyrovnávají kraje,“ popisuje mluvčí ČD Robert Pagan.

Těžištěm úspor ČD i ostatních je omezování dopravy. České dráhy omezují provoz průběžně už po několik týdnů. Už dříve zrušily téměř všechny spoje pendolino mezi Prahou a Ostravou, jezdit přestaly také některé další komerční spoje na této trase. Po dohodě se státem a kraji se snížil provoz i některých vybraných rychlíků, expresů a regionálních spojů mezi některými krajskými městy. O dalším omezování dopravy kvůli snižující se poptávce dráhy rozhodly v posledních dnech. O víkendu částečně omezily dopravu mezi Prahou, Ostravou a Žilinou, od středy přestanou jezdit i některé spoje na linkách z Prahy do Ústí nad Labem, Drážďan a Berlína a také z Prahy do Českých Budějovic.

Nabídku spojů výrazně osekal i Leo Express. V tomto týdnu společnost omezila provoz především v tradičně slabších dnech uprostřed týdne a zachovala některé pondělní, páteční a nedělní vlaky. Zhruba 30 až 40 procent svých vlakových spojů zastavil v minulých týdnech také RegioJet.

Dopis od vlády, který dopravci ve svých schránkách brzy očekávají, bude na rozdíl od zpomalující se dopravy velmi spěšným psaním.

Týdeník hrot

  • Bankrotáři: paralely příběhů Bárty a Mičky
  • Zabal to, Warrene! „Věštec z Omahy“ by měl odstoupit
Objednat nyní