Miliardová šaráda u protinožců

Facebook, News Corporation a australská vláda se dohodly o reklamních příjmech. Vyhráli všichni – ostudně.

Miliardová šaráda u protinožců
Postavit se čelem cizím korporacím, které obírají domácí novináře o výdělek z jejich veřejně prospěšné činnosti – to nemůže být politicky nevýhodné. | Profimedia.cz

Majitel Facebooku Mark Zuckerberg, šéf představenstva News Corporation Rupert Murdoch a australský ministerský předseda Scott Morrison se na konci února vzájemně poklepali po ramenou. Byli spokojeni, že se jim podařilo najít způsob, jak dělit příjmy z mediální reklamy, aby se vlk nažral a o koze se dalo prohlašovat, že zůstala celá.

Spor o příjmy z reklamy se v Austrálii na nejvyšší úrovni táhne již od roku 2017, ale pozornost celého světa na sebe přitáhl až začátkem letošního roku. Když v předposledním únorovém týdnu došel dramatického vyvrcholení, na první pohled to vypadalo, že vláda nejprve s vervou nastoupila na Big Tech, aby tváří v tvář bojkotu ze strany Facebooku své požadavky zmírnila a dosáhla alespoň kompromisu. Tak o tom psala světová média, jejichž branže se spor dotýká. „Takhle vypadá kompromis,“ psal americký měsíčník The Atlantic; z druhého břehu stejnojmenného oceánu říkal zhruba totéž týdeník The Economist.

Trh roste, peníze mizejí

Na druhý pohled je to trochu jinak. Výsledkem dohody je, že Facebook bude dál svým australským uživatelům přinášet zprávy domácích médií, umisťovat k nim reklamu a za ni brát peníze. Vybraným vydavatelům za to bude platit částku, kterou si s nimi sám dohodne; pokud budou obě strany spokojeny, záležitost tím končí. Jedině v případě, že by se Facebook nebyl schopen s mediálními domy dohodnout, přišlo by na arbitráž. Až tu by upravoval nový mediální
zákon.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit