Vypukne další očkovací šílenství? Moderna finišuje hned tři nové vakcíny

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Celý článek
0

Do Legolandu už jen na podzim a v dešti? Vlastník se rozhodl zavést dynamické ceny

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Celý článek
0

Český startup Agdata míří na Slovensko. Bude tam měřit kvalitu ovzduší

Už žádná obří zařízení o velikosti stavební buňky. Český startup Agdata vyvinul senzor na měření znečištění ovzduší, který má velikost diáře. Slováky zaujal svou cenou i přesnými výsledky.

Už žádná obří zařízení o velikosti stavební buňky. Český startup Agdata vyvinul senzor na měření znečištění ovzduší, který má velikost diáře. Slováky zaujal svou cenou i přesnými výsledky.

Celý článek
0

Nova jako atomový kufřík? Spíš byznys, tvrdí Voráček

Podnikatel Michal Voráček patří mezi tajemné postavy mediální scény. Jeho Parlamentní listy budí vášně, on však nálepku proruského a prohradního lobbisty odmítá. Média jsou podle něj hlavně byznys.  

Nova jako atomový kufřík? Spíš byznys, tvrdí Voráček
Michal Voráček | foto Tomáš Novák týdeník HROT

Voráček je v pravém slova smyslu kmotrem novodobé české mediální scény – hned po revoluci stál u zrodu prvního byznysového časopisu Profit, bulvárního deníku Blesk i systému společné distribuce tisku PNS. Z první linie zažil pád IPB, válku o Novu i restrukturalizaci Primy, Jaromíru Soukupovi pomáhal ovládnout Médeu. Dodnes spolupracuje s nejbohatšími Čechy, ovládá řadu firem i zajímavých nemovitostí. 

Vnímáte prodej CME do rukou českého vlastníka jako definitivní konec éry zahraničního kapitálu v českých médiích? 

Do značné míry ano, ale je to jen jeden z úhlů pohledu. Například je zde Google a Facebook. Dále není vyloučeno, že do některé ze silných českých mediálních skupin globální kapitál může vstoupit. Konečně internet a telekomunikace stírají lokální hranici. A je vůbec vstup PPF do CME českým, nebo globálním obchodem?

Co očekáváte od nového vlastníka nejsilnější tuzemské televize? Budou se zájmy PPF nějak promítat do obsahu, třeba do zpravodajství?

Novináři pořád řeší zpravodajství. Zásadnější je ale byznysový rozměr televizí a ten dává PPF obchodní logiku. Další vývoj trhu budou silně určovat telekomunikace a jejich náplň, tedy obsah. PPF ví, do čeho vstoupila, zná televizi dobře z minulosti a já si z té doby pamatuji, že jí šlo hlavně o to, aby televize byla strojem na peníze. Strategicky a byznysově jde o zajímavou akvizici, přestože i zde se ze začátku negativně projeví pandemie. Start bude obtížnější. Zpravodajství v tom nehraje zásadní roli, ale určitě se kolem něj může odehrávat spousta virtuálních mediálních příběhů.

Nova podle vás tedy pro PPF není atomový kufřík, k němuž svého času přirovnal vlastnictví médií miliardář Marek Dospiva. Vážně si to myslíte? 

Dospivovský atomový kufřík vytváří pouze ten vstup do média. Neznamená to, že by posléze někdo aktivně pracoval na jeho odpálení. Já jsem zažil velké diskuse o tom, jak zde budou němečtí vlastníci novin připravovat půdu pro zrušení Benešových dekretů, nebo dokonce pro připojení Česka k Německu, pro likvidaci zdejších podniků, že sem zkrátka přicházejí s politickými záměry. Nic z toho se ale nikdy nestalo. Je to stále dokola. Na stole byl dokonce zákon, že v českých médiích má mít minimálně 51 procent akcií český investor. To se nakonec po 25 letech stejně stalo samovolně. 

Dá se to srovnávat s dnešní situací? Tuzemští vlastníci si jistě minimálně pohlídají, aby redakce nešla proti jejich zájmům. To se dá očekávat i u Novy, nemyslíte?

V prvé řadě PPF nemůžeme brát jako lokální českou skupinu, je to globální hráč se zájmy po celém světě. A ten má jiné parametry než lokální subjekt. Obecně ale platí, že tak tolerantní vlastník, který by o sobě nechal psát a točit reportáže, dnes asi neexistuje. Naposledy jsem tak velkorysý byl snad pouze já v případě Reflexu. Stejně tak si nedovedu představit novináře, který by šel tvrdě proti zájmům svého vlastníka. Tak to prostě je. Ale to je přirozená záklopka, k tomu vlastník nemusí nic dodávat. Když nastoupím na Novu, asi na ni nepřicházím se záměrem točit kritické reportáže o PPF. Mohu snad udělat jednu a odejít, nic víc.

Michal Voráček
foto Tomáš Novák týdeník HROT

Není právě v tom největší nebezpečí vlastnických změn českých médií?

Nemyslím, že je to tak sofistikovaná hra. Mediální byznys je vždy postavený hlavně na úspěchu média, na jeho nákladu, čtenosti, sledovanosti, inzertních příjmech, nějaké reputaci, značce. Možná mi nebudete věřit, ale právě tohle čeští mediální podnikatelé ve většině případů preferují. 

Takže na Nově nečekáte posun ke kritickému zpravodajství třeba vůči vládě? 

Viděl jste někdy zpravodajství TV Nova? To je kriminalita, bouračky, sociální témata, zajímavosti všeho druhu. O politice je tam jedna dvě reportáže. Cílem bude, aby zpravodajství TV Nova bylo sledované alespoň tak jako teď. A to není snadný úkol. Veřejnoprávní televize má příjmy garantované, pokud jde o politiku, ČT na ni má speciální kanál, který stojí dost peněz. Takového koníčka si privátní vlastník nemůže dovolit. Zpravodajství TV Nova je nejsledovanějším pořadem v Česku, bylo by nebezpečné něco v něm měnit. 

Dají se očekávat další změny na mediálním trhu v souvislosti s akvizicí Novy skupinou PPF? 

V rámci českého trhu tady nevidím prostor. PPF se zaměřuje vždy na pozici jedničky. Z tohoto pohledu nemá moc dalších možností. Má Novu, nejsilnější médium v zemi, a tuto pozici bude rozvíjet a posilovat. 

Jak se dostal k médiím a proč se nepovažuje za hradního lobbistu? Celý rozhovor s Michalem Voráčkem čtěte v aktuálním čísle týdeníku Hrot, které vychází v pondělí 7. prosince.