Mezi Maďarem a krachem

Legendární Aero po více než sto letech není české. A skupině Penta skončil příběh plný vzletů, pádů a turbulencí

Mezi Maďarem a krachem
ilustrační foto | Tomáš Novák, týdeník HROT

Rok 2007 se nesl ve znamení důležitých jednání a nejrůznějších setkání. Jedno takové se odehrálo ve Spojených státech ve státě Connecticut. Do tamního sídla amerického koncernu United Technologies se přijeli poprvé představit noví vládci středoevropského výrobce letadel Aero Vodochody. Nebylo pochyb, kam mají směřovat první kroky Marka Dospivy a investičního šéfa Penty Zdeňka Kubáta. Společnost United Technologies tehdy vlastnila výrobce vrtulníků Sikorsky Aircraft Corporation, což z ní pro Aero dělalo zásadního obchodního partnera.

„Jsme developeři, firmu jsme koupili kvůli pozemkům a výrobu jdeme zavřít,“ měl podle některých legend zavtipkovat Marek Dospiva na úvod jednání. Američané, do té doby neznalí specifického smyslu pro humor českého miliardáře, stáli jako opaření. Po krátkém oťukání si ale obě strany dobře porozuměly. Pamětníci zmiňované jednání popisují jako mimořádně úspěšné. Ostatně to potvrzují i výsledky plynoucí z této obchodní transatlantické spolupráce v následujících deseti letech.

Drobná historka jen ilustruje první krůčky skupiny Penta ve zcela novém oboru, kde hrají první ligu globální strategičtí hráči, geopolitické vazby a politika. Pro Pentu to vůbec poprvé (a dost možná také naposledy) znamenalo vystoupení z komfortní zóny klasického private equity hráče, navíc s hlavním záběrem v retailu, financích, zdravotnictví a realitách. Penta sice měla už tehdy zkušenosti s průmyslovými firmami, nikoli však s takto strategickým oborem.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit