Dluh Ukrajiny roste, Kyjev žádá Západ o odklad či částečné odpuštění splátek

Restrukturalizace by se měla týkat zhruba jedné pětiny zahraničního dluhu Ukrajiny, který nyní dosahuje dvaceti miliard dolarů (474 miliard korun)

Restrukturalizace by se měla týkat zhruba jedné pětiny zahraničního dluhu Ukrajiny, který nyní dosahuje dvaceti miliard dolarů (474 miliard korun)

Celý článek
0

Komentář: Staré dobré časy, kdy byl ČEZ tiskárnou na peníze, končí

Windfall tax je sice průšvih, ale ve hře je mnohem víc – budoucnost ČEZ. Místo dividend se bude investovat. A ne úplně bezrizikově. 

Windfall tax je sice průšvih, ale ve hře je mnohem víc – budoucnost ČEZ. Místo dividend se bude investovat. A ne úplně bezrizikově. 

Celý článek
0

Přes miliardu dolarů na AI a kyberbezpečnost. Fond s českou stopou šlápl do pedálů

Mezinárodní investoři sdružení v Evolution Equity Partners věří v potenciál kyberbezpečnosti a umělé inteligence. Oznámili, že na nové investiční příležitosti disponují kapitálem přes 1,1 miliardy dolarů. Nový fond má i českou stopu, jedním z partnerů je i brněnský IT expert a investor Karel Obluk.

Mezinárodní investoři sdružení v Evolution Equity Partners věří v potenciál kyberbezpečnosti a umělé inteligence. Oznámili, že na nové investiční příležitosti disponují kapitálem přes 1,1 miliardy dolarů. Nový fond má i českou stopu, jedním z partnerů je i brněnský IT expert a investor Karel Obluk.

Celý článek
0

Krajský bolehlav

Malá politická bilance dvaceti let krajů v Česku

Krajský bolehlav
ilustrační foto | Tomáš Novák týdeník HROT

Kraje si záhy po svém vzniku vydobyly silnou pozici v rámci různých složek politického systému. Rozhodují o bytí a nebytí vlád, politiků i relevanci politických stran. Tříští stranickou jednotu a jsou laboratoří různých experimentů.

Malý pašalík, taky pašalík

Politické strany, jež krajské zřízení před dvaceti lety prosadily (ČSSD, KDU-ČSL, ODA, US), ale i oponující ODS se dušovaly, že nebudou vytvářet žádné robustní politické a správní instituce, nýbrž štíhlé, efektivní a akceschopné jednotky. Již po prvních volbách do zastupitelstev ale bylo všechno jinak. Ve většině nových krajů vznikly rady složené z uvolněných zastupitelů. Někde šlo jen o hejtmana, jeho náměstky a některé radní, jinde o všechny členy rady. K tomu se časem přidaly uvolněné funkce předsedů výboru jako úlitba koaličním i opozičním zastupitelům. Tak vznikla nová politická struktura čítající řádově skoro dvě stovky profesionálních politiků. Následovalo bobtnání struktury úřednické, a tak se počet zaměstnanců krajských úřadů od roku 2000 doteď zdvojnásobil, či dokonce ztrojnásobil. 

Zřizování, rušení a optimalizace sítě středních škol, krajských nemocnic a zařízení sociálních služeb, péče o silnice nižších tříd, ale především významný podíl na rozdělování evropských peněz, to vše tvoří agendu krajů. Je to směs značně třeskutá – společensky, politicky i ekonomicky. Když k tomu připočítáme solidní možnost oslovovat veřejnost i vyšší odměny než v komunální politice, není divu, že se staly významnými příležitostmi pro řadu ambiciózních politiků. Někteří tam přišli zdola z radnic, jiní shora z centrální politiky. Někteří z nich považovali kraj za vrchol své politické kariéry, jiní za odrazový můstek do celostátní politiky. Mnozí doufali v to, že zdánlivý a dočasný ústup z centrální politiky jim později umožní útok na místa úplně nejvyšší.  Za všechny jmenujme sociálnědemokratické hejtmany Haška, Ratha, Zimolu a Palase, občanského demokrata Bendla nebo lidovce Čunka.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit