Vybrané články
z týdeníku The Economist

Maďarská cesta

Polská vládnoucí strana hodlá zpacifikovat nezávislá média. Zahraniční investoři budou možná nuceni je prodat.

Maďarská cesta
ilustrační foto | Profimedia.cz

Polská strana Právo a spravedlnost (PiS) oklešťuje nezávislost médií už od svého návratu k moci v roce 2015. Pozice Polska v každoročním žebříčku World Press Freedom Index, který sestavuje organizace Reportéři bez hranic, se rok od roku zhoršuje. V roce 2015 byli Poláci osmnáctí (před Británií, Francií i Amerikou) a letos až dvaašedesátí (níž než Niger, Gruzie a Arménie). Propadnou se ještě hlouběji, pokud vláda uskuteční svůj plán na „popolštění“ domácích médií. 

Kaczynski se probudil

Populisticko-nacionalistické Právo a spravedlnost už dva roky mluví o dvou nových zákonech: jedním chce znovu zpolštit a druhým „dekoncentrovat“ soukromá média v Polsku. Ani jeden dosud Sejm neschválil. Jenže loni v říjnu ztratila strana ve všeobecných volbách a letos v červenci jen těsně zvítězila v těch prezidentských. Stranického šéfa Jaroslawa Kaczynského to zaprvé donutilo vyjít z ústraní a ujmout se role místopředsedy vlády a zadruhé je rozhodnut oba zákony protlačit. V nedávném rozhovoru se Kaczynski nechal slyšet, že chce podíl zahraničních investorů v polských médiích zastropovat 30 procenty a že dekoncentrace má omezit počet médií, která může jedna skupina vlastnit. Popolštění má podle Kaczynského „zajistit, aby více médií prezentovalo svět pravdivěji“. Opozice se obává, že výsledek bude zcela opačný.

Krátce po nástupu k moci upevnilo Právo a spravedlnost vládní vliv ve státní televizi TVP, tiskové agentuře PAP a v Polském rozhlase. Tato „národní média“ nyní chrlí propagandu vládnoucí partaje – a proto také ztratila část publika, zvlášť mezi obyvateli měst a mladými. V nedávné kampani před prezidentskými volbami TVP otevřeně stranila stávajícímu prezidentovi Andreji Dudovi z Práva a spravedlnosti a nezdráhala se šířit ani antisemitskou konspirační teorii. (Podle té měl kandidát opozice v případě vítězství seškrtat dávky polským rodinám a peníze rozdat Židům.)

Po vzoru maďarských neliberálních vládců nyní Právo a spravedlnost pokukuje po soukromých médiích, jako jsou Fakt, populární bulvár ze stáje německo-americko-švýcarské skupiny Ringier Axel Springer, nebo TVN, což je televize vlastněná americkou společností Discovery. Dalším cílem je Gazeta Wyborcza, nejčtenější plnoformátový deník, který společně vlastní polská skupina Agora a dvě americké firmy. Vládní strana vyvíjí na Gazetu tlak tím, že v ní zakázala inzerovat všem státem kontrolovaným firmám. A soukromé společnosti, které chtějí obchodovat se státem, si inzerci v Gazetě také raději dvakrát rozmyslí.

PiS zajímají regiony

O potřebě nějaké „dekoncentrace“ nemůže být řeč, protože trh už je roztříštěný, říká Adam Szynol z Vratislavské univerzity. Jedinou výjimku představují regionální deníky: 20 ze 24 patří německému vydavatelskému domu Verlagsgruppe Passau (VGP). Většina těchto deníků má poměrně malý náklad, ale pro vládnoucí stranu jsou důležité, protože jejich čtenáři žijí převážně ve venkovských, silně katolických částech Polska, a tvoří tedy voličské jádro Práva a spravedlnosti. V době uzávěrky tohoto vydání týdeníku The Economist VGP údajně jednalo o odprodeji své polské odnože Polska Pressu státní petrochemické společnosti PKN Orlen.

Šikana německých a amerických investorů se může vládě vymstít. Proto také Boguslaw Chrabota, šéfredaktor předního deníku Rzeczpospolita, není vyloženě pesimistou. Vláda je silně proamerická, říká Chrabota, a americký velvyslanec ve Varšavě už avizoval, že jakékoli omezování amerických investic v Polsku by se Washingtonu vůbec nezamlouvalo.

Ostatní mají větší obavy. Obávají se, že by parlament mohl oba zákony do pár týdnů schválit. Pokud by se tak stalo, bylo by pro zahraniční mediální investory velmi obtížné, ne-li zcela nemožné rozvíjet své podnikání v Polsku a někteří by byli nuceni svá aktiva prodat. A to by ve skutečnosti posílilo koncentraci polských médií – v rukách Práva a spravedlnosti.

© 2020 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.

Týdeník hrot

  • SuperMario vs. čistič z Hané
  • Kdy dohoří poslední uhlí
Objednat nyní