Pražské letiště čeká půlmiliardovou ztrátu

Lidé cestovat chtějí, ale nemohou. Praha i ostatní vzdušné přístavy hledají cestu z krize.

Pražské letiště čeká půlmiliardovou ztrátu
Na letišti se mělo v příštích letech proinvestovat kolem 16 miliard korun, více než polovina na rozšíření druhého terminálu. To všechno teď musí počkat. | Shutterstock.com

Jedna krátká zpráva o tom, že letecká společnost Flydubai obnoví den před Vánocemi svou pravidelnou linku z Prahy do Dubaje, může dávat naději v obnovu koronakrizí zničeného leteckého byznysu. Je ale ještě velmi brzy začít hledat na tvářích lidí z tohoto oboru známky optimismu. Podle ACI, tedy Mezinárodní rady letišť, prošlo evropskými letišti na začátku prosince o 87 procent pasažérů méně než loni.

Letectví má za sebou jeden z nejhorších roků v historii a zpátky na svou předkrizovou úroveň se bude vracet jen pomalu. Praha přitom patří k nejvíce zasaženým místům letecké mapy.

Čerstvá čísla z Ruzyně ukazují, že v říjnu prošlo jejími branami 115 tisíc cestujících. Pro srovnání, ještě v lednu a únoru to byl každý měsíc milion pasažérů. Státní akciovka na to musela zareagovat. Už v březnu zavedla úspory v podobě snížení počtu obsazených informačních přepážek, přiškrtila energie, výdaje na marketing.

Od prosince navíc vypíná noční provoz a prochází propouštěním. Na podzim škrtla 150 míst, což je po jarních 450 už druhá vlna. „Vzhledem k tomu, že k původním provozním výsledkům z roku 2019 se letiště vrátí podle stávajících prognóz nejdříve za čtyři roky, není možné po dobu několika let držet pracovní místa, pro která zde nebude práce,“ komentoval to mluvčí firmy Roman Pacvoň.

Společnost také po devíti měsících přestala používat své finanční rezervy z minulých let a rozhodla se načerpat úvěr. Rating Aa3 jí dává dobré manévrovací možnosti, letiště ale i tak očekává, že letošní rok zakončí v půlmiliardové provozní ztrátě. Loni přitom vytvořilo třímiliardový zisk.

Kam se z Prahy dá nyní ještě létat? Jak si stojí v porovnání s ostatními letišti? Jaký recept hledají evropská letiště na cestu z krize? Kolik propálí týdně hotovosti? Jakou roli v plánu hraje ředitel Ruzyně Václav Řehoř? A jak by lidé z Prahy cestovali, kdyby před sebou neměli překážky? Čtěte v aktuálním vydání týdeníku Hrot.

Týdeník hrot

Objednat nyní