Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

Tři zajímavé patenty Apple, které by mohly brzy spatřit světlo světa

Prohlédněte si několik unikátních patentů společnosti Apple, které mají naději, že se v blízké budoucnosti stanou samostatným produktem či jeho součástí.

Prohlédněte si několik unikátních patentů společnosti Apple, které mají naději, že se v blízké budoucnosti stanou samostatným produktem či jeho součástí.

Celý článek
0

Létající Tesla má změnit dopravu. Inspiruje se u Airbusu

Přestavba firmy Lilium po vzoru koncernu Airbus naznačuje, že by se mohlo létání na kratší vzdálenosti stát po roce 2023 realitou. Pohon letadel pro čtyři pasažéry zajišťuje 36 elektromotorů. Projekt ale stále čeká dlouhá cesta.

Létající Tesla má změnit dopravu. Inspiruje se u Airbusu
Létající taxi od německé firmy Lilium | Lilium

Elektrické létající taxi od německé firmy Lilium je považováno za průkopníka budoucnosti letecké dopravy. Očekávání jsou – přinejmenším u západních sousedů – obrovská. Nová posila do vedení společnosti v podobě bývalého generálního ředitele evropského výrobce dopravních letounů Airbus Thomase Enderse dává tušit, že to s razantním vstupem do leteckého průmyslu myslí zakladatelé startupu z Mnichova vážně. Od investorů už dokázali získat 375 milionů dolarů a zaměstnávají téměř 700 lidí. 

I přes problémy ve vývoji – po požáru jednoho z prototypů se nekonaly další rok letové zkoušky – vyhlásil zakladatel firmy Daniel Wiegand ještě smělejší plány. Už na konci roku 2023 by měla být schválena pro trh varianta první řady letadel pro pilota a čtyři zákazníky.

Mnohem významnější změnou je podle deníku Die Welt vytvoření dceřiné firmy Lilium eAircraft, kterou řídí také exmanažer Airbusu Dirk Gebser, odborník na produkci letadel. Firma vytváří holdingovou strukturu, jak je běžná u velkých korporací. Aby se rozeběhla sériová výroba elektrických letadel, je ale potřeba získat dalších 400 milionů dolarů, upozornil německý deník. I proto se stále jedná o poměrně rizikový projekt, který nemusí uspět. 

Obchodní model německé firmy je trochu odlišný od konkurentů Volocopter nebo EHang. Čínský výrobce dronů už nabízí vyhlídkové lety pro zákazníky v oblasti mezi Macaem a Hongkongem. 

Čekání na povolení

Lilium chce nabízet rychlou přepravu až na vzdálenosti 300 kilometrů při stejné rychlosti za hodinu. Problém je ale v tom, že pro provozování letadel i letových služeb mu chybí evropská certifikace. Získat povolení od Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) pro nevyzkoušená letadla o hmotnosti 1500 kilogramů s 36 elektrickými motory a akumulátory nebude snadné. Výrobce musí například prokázat, že střet s ptáky neohrozí bezpečnost pasažérů.

I proto jsou odborníci na letectví zatím skeptičtí k časovým ambicím zakladatelů projektu. Wiegand se přitom netají tím, že celý projekt se dá rozšiřovat, a hovoří o další fázi letadel pro 15 cestujících. Letecký expert Mirko Hornung z Technické univerzity v Mnichově varuje před tím, že řada projektů v této branži zkrachuje dříve, než se dostane od technického demonstrátoru k prototypu a následně až k sériové výrobě.

Enders, který se stal členem dozorčí rady, ale oponuje, že schválení nových elektroletadel nebude problém. Upozornil například na to, že elektrické motory jsou méně hlučné než klasické letecké motory. 

Zda se podaří nadšencům z Mnichova dostat své stroje do vzduchu do tří let, napoví už jarní kolo testování. Pokud nedopadne dobře, bude obtížné přesvědčit investory, aby do firmy nalili další stovky milionů dolarů.