Vybrané články
z týdeníku The Economist

Lepší než Tesla

Od chorvatské firmy Rimac kupují elektrické technologie největší evropské automobilky. A její obchodní model navíc funguje.

Lepší než Tesla
Mate Rimac | Profimedia.cz

Mohutný plnovous si dvaatřicetiletý Mate Rimac, zakladatel stejnojmenné chorvatské firmy vyrábějící elektromobily, pěstoval dávno předtím, než to začalo být kvůli karanténě in. Proslýchá se, že si ho nechal narůst, aby zakryl mladistvé rysy, které by mohly odradit potenciální zákazníky a partnery ze světa velkých výrobců automobilů. Ti by se totiž mohli mít na pozoru před společností ze země, jež se do historie technologií a automobilismu nijak zásadně nezapsala. (Neblaze proslulý Yugo se za sovětské éry vyráběl na území dnešního Srbska.)

Drahé a vyprodané

Ať už mužný vous pomohl, nebo ne, limitovaná série 150 elektrických supersportů C Two, druhého modelu Rimacu, se vyprodala v podstatě hned poté, co vůz v roce 2018 představili, a to navzdory děsivé ceně šplhající přes dva miliony eur (tedy více než 52 milionů korun). Zdržení kvůli pandemií způsobilo, že kupující si budou muset na své absurdně rychlé stroje počkat až do roku 2021. Jakmile vyjedou na silnici, budou ukázkou technologie, jež přitahuje pozornost – a investice – nejen luxusních značek, jako je Porsche (jež vlastní 15,5 procenta Rimacu), ale i těch na trhu masově zastoupených jako Kia nebo Hyundai.

Mezi klienty Rimacu patří údajně téměř všechny velké evropské automobilky, ačkoli většina mluví o vzájemném vztahu tak potichu, že by je dokázalo přehlušit i tichoučké předení elektromotoru. K těm, kteří oznámili spolupráci veřejně, patří luxusní britská značka Aston Martin (jíž se ovšem dvakrát nedaří) a na ještě užší niku na trhu cílící švédský Koenigsegg – oběma výrobcům dodává Rimac odlehčené bateriové systémy pro hybridní superauta. Spolupráci ohlásil také nový italský výrobce exkluzivních elektromobilů Pininfarina. Rimac spolupracuje i s většími automobilkami, jako jsou francouzský Renault nebo Seat z koncernu Volkswagen.

Navzdory veškerému humbuku kolem supersportů bude Rimac v nadcházejících letech především dodavatelem technologií do elektromobilů. Výroba bateriových modulů, chladicích systémů a řídicího softwaru, který musí zajistit správnou kombinaci výkonu pro rychlost a energie pro dojezd, je stejně nezbytná pro běžné modely pro každodenní používání jako pro absurdně rychlá auta.

Prostor pro vetřelce

Firma disponuje řadou výhod. Se svými sedmi sty zaměstnanci je malá a pružná, ne jako velcí dodavatelé, kteří slovy Matea Rimaca potřebují „podepsat pět smluv o mlčenlivosti, absolvovat šest jednání… a pak trvá celé měsíce, než vůbec s něčím začnou“. Velké automobilky, jež si žárlivě střežily know-how výroby spalovacích motorů, se teď mohou radovat maximálně z nepatrných zlepšení efektivity. Vzhledem k tomu, že elektromobily jsou v plenkách, pro šikovné vetřelce typu Rimacu se najde spousta příležitostí k výkonnostním skokům.

Mate Rimac je zjevně na dobré cestě splnit oba své cíle: stát se nejlepším výrobcem elektrických supersportů a pomoci zbytku průmyslu přejít na elektrický pohon. Nezapomíná však ani na dlouhodobé trendy, mimo jiné nahrazování soukromě vlastněných aut nejrůznějšími typy služeb mobility. Říká, že jeho firma bude „součástí této změny“. Jak? To zatím neprozradí. I v takové chvíli se hodí vousy – stačí si plnovous tajemně pohladit.

© 2020 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot. Předplatit si ho můžete ZDE.

Týdeník hrot

  • Kdo se bojí Bujnocha
  • Dáme jídlo. A pak snad i vyděláme
Objednat nyní