Lenovo sází na osobní přístup i u firemních zákazníků

Není zákazník jako zákazník. Potřebujete notebook? Nejspíš půjdete na oblíbený e-shop, kouknete na specifikace, cenu, recenze a zkrátka si nějaký pořídíte. Pokud ale potřebujete počítače pro firmu o 50 a více lidech, výběr už nemusí být tak jednoduchý.

Lenovo sází na osobní přístup i u firemních zákazníků
Jan Bureš, vedoucí oddělení Mid-Market v Lenovo | Lenovo

Největší světový výrobce počítačů Lenovo v tomto případě sází na osobní přístup. „Sejdeme se, doporučíme PC na míru potřebám zákazníka, poskytneme náležitou podporu a zvládneme dojednat i lepší cenu pro nákup,“ vysvětluje Jan Bureš, vedoucí oddělení Mid-Market v Lenovo, a přibližuje, jak funguje počítačový byznys s firemními zákazníky v Česku.

Jak tedy Mid-Market byznys funguje? Stačí zavolat, že potřebuji výbavu pro 20 lidí, a vy přijedete?

Hlavním cílem našeho mid-market oddělení je podpora malých a středně velkých firem. V praxi to znamená, že zákazníkům pomáháme s výběrem vhodných produktů a obchodní podporou. Stačí zavolat nebo napsat a podle náročnosti řešení se domluvíme na dalších krocích.

Dokážete obstarat i velké korporace s 1000 a více zaměstnanci? Jak dlouho taková dodávka trvá?

Lenovo pokrývá zákazníky od opravdu malých firem až po globální společnosti s desítkami tisíc zaměstnanců. Drtivou většinu produktů se snažíme držet skladem, abychom zaručili co nejrychlejší dodání. V situaci, kdy má zákazník speciální požadavky, dokážeme vyrobit i konfiguraci na míru. Zde musíme počítat s dodáním v rámci několika týdnů, dle dostupnosti jednotlivých komponentů.  

Existují výrazné rozdíly mezi malými a velkými firmami?

Rozdíly zde určitě jsou z pohledu náročnosti řešení. Pokud se na to podíváme z pohledu IT managera firmy, který se stará o stovky zaměstnanců, právě zde je o to důležitější úzká spolupráce s výrobcem. Jsme schopni dodat koncové zařízení včetně služeb, jako například předinstalovaní vlastní image, které mohou v konečném důsledku ušetřit desítky hodit práce. Menší zákazníci naopak ocení naši projektovou podporu, kdy zákazníkům nabízíme slevu již od nákupu dvou kusů, čímž vyvracíme mýtus, že menší firmy musí mít nutně horší cenové podmínky. 

Vnímáte nějaké trendy při výběru PC a notebooků?

Je důležité si uvědomit, že dochází k postupné generační obměně v naší pracovní síle. Přes 50 % zaměstnanců v dnešní době tvoří mileniálové, u kterých je hlavní kritérium při výběru zaměstnání možnost volby pracovního zařízení, flexibilita a možnost pracovat odkudkoli. Tuto skutečnost ještě exponenciálně urychlil COVID 19. Pro nás je to závazek nabídnout produkty, které tyto parametry splňují. Pokud se podíváte na naše produkty jako X1 Nano, první ThinkPad s hmotností pod jeden kilogram nebo ThinkCentre Nano, nejmenší PC na světě, je vidět, že těmto trendům jdeme naproti.

Změnil se přístup firemních zákazníků během pandemie?

Co se potřeb zákazníků týče, je zde přesun od klasických stolních počítačů k notebookům, což v rámci práce z domova dává větší smysl. Zde zákazníci u našich notebooků ocení technologie jako posuvná kamerová záslepka, možnost až 4k displeje s podporou Dolby Vision, kvalitní zvuk s podporou Dolby Atmos nebo až 4 mikrofony pro dokonalé zachycení zvuku při vašich konferenčních hovorech. Při použití externích monitorů dnes bereme jako standard TÜV certifikaci pro potlačení modrého světla a efektivní správu kabelů pro optimální využití místa.

Jak nejčastěji nákup probíhá a kolik peněz utratí běžný český zákazník?

Čeští zákazníci nejčastěji preferují tři modely nákupu. Nejstarší model, kdy zákazník řeší nákup hardwaru jednorázově se kvůli náročnosti na cash flow pomalu stává minulostí. Mnohem častěji tento model nahrazujeme tří měsíčním kontraktem, kde si zákazník vybere modely, které postupně odebírá a my mu po dobu trvání kontraktu garantujeme cenu. Toto ocení zejména menší zákazníci, kteří potřebují odebrat zboží postupně, po jednotkách či desítkách kusů. Třetím modelem je pak možnost operativního leasingu a DaaS (Device as a Service), kde si zákazník produkt pronajme na určité časové období a je tak schopen výdaje za IT hardware přesunout do pravidelných fixních nákladů a dostane se mu tak mnohem větší flexibility. Co se týče částky, kterou je český zákazník ochotný utratit, to je spíše individuální. Nicméně vidíme, že kvalitní zařízení pro práci je jedno z hlavních kritérií dnešních zaměstnanců, čili investice do těchto zařízení se firmám o to více vyplácí.

Týdeník hrot

  • Budoucnost robotických šílenců
  • Stát jako hoteliér
Objednat nyní