Legendární ThinkPad jako firemní investice

V letošním roce se navzdory dění a odhadům analytiků technologickým firmám velmi dařilo. Jinak tomu nebylo ani u předního dodavatele počítačů na českém trhu Lenovo, které těžilo stejně jako ostatní z přechodu mnoha lidí na práci z domova a urychlené digitalizace firem.

Legendární ThinkPad jako firemní investice
Legendární ThinkPad | foto Lenovo

Navíc je tu ještě jeden důležitý faktor – u českého zákazníka už primárně nerozhoduje cena, ale kvalita. Platí to napříč celým segmentem produktů včetně legendárních černých Thinkpadů, pod které spadají i tzv. Workstations. „Pracovní stanice připomíná Rallye Speciál. Je velmi výkonná a nemusíte se bát, když sjedete z předem vytyčené cesty,“ říká Rudolf Šída, Workstation product and business manager v Lenovu a přibližuje, proč může být Workstation dobrou investicí.

Pod pojmem workstation si představí mnoho z nás pravděpodobně nějaký stolní počítač. Co si má uživatel představit?

Pod pojmem Workstation/Pracovní stanice se rozumí mobilní nebo desktopové PC, jinými slovy klasický notebook na jedné straně a stolní počítač na straně druhé. Lenovo v obou skupinách zařízení nabízí tzv. sérii/řadu P – v podstatě počítače pro profesionály. Pracovní stanice jsou zařízení od výroby navržená tak, aby si poradila se zátěží, kterou na ně klade zpravidla skrze uživatele ten nejnáročnější software. Jde o zařízení, na které musí být vždy 100% spoleh, a které musí vždy poskytnout očekávaný výkon. 

Cenovky pracovních stanic začínají na hranici 60 tisíc Kč, což není málo. Proč by si ji měli profesionálové pořídit, když jsou na trhu dostupné i výkonné notebooky? Pracovní zátěž velmi dobře zvládají i ThinkPady z nižší kategorie. 

Ne nutně. Pracovní stanice nemusí hned znamenat cenovku 60 tisíc plus. Lenovo nabízí zařízení i na úrovni začínající okolo 25 tisíc. Využití u nich naleznou primárně studenti, začínající designéři, vývojáři. Samozřejmě s rostoucími nároky, tím pádem i výkonnějšími komponenty v pracovních stanicích se pojí i nárůst ceny pro koncového zákazníka. 

Zvládne taková pracovní stanice i nové herní tituly? Případně který model konkrétně?

Ano, docela s přehledem. Nicméně existuje hranice, která odlišuje pracovní stanici a herní notebook. Záleží na tom, čím tráví uživatel většinu času. Pokud uživatel jen konzumuje obsah – hraje hry, měl by si pořídit herní počítač. Naopak pokud uživatel potřebuje kromě hraní i hry vyvíjet, bude potřebovat lepší výbavu. Řeč je především o více jádrových procesorech a specializovaných grafických kartách. Pracovní stanice více připomíná Rallye Speciál. Je to více všestranný stroj, který je nejen dostatečně rychlý a výkonný, ale poradí si s nejrůznějším terénem, a klidně zvládne vyjet z předem určené trati bez toho, aniž byste se museli bát, že se porouchá.

Kdo je tedy typickým zákazníkem, který sáhne po pracovní stanici? Z jakých oborů jsou uživatelé workstationů? 

Typický koncový zákazník, který si kupuje a používá pracovní stanice je zpravidla profesionál nebo aspirující profesionál z oborů jako jsou architektura, design, výzkum a vývoj, náročná výroba, kreativní média a podobně. Téměř vždy jde o někoho, kdo ke své práci potřebuje využívat velmi pokročilý a na HW náročný SW. 

Když se firma rozhodne pořídit pracovní stanici od Lenova, kolik ušetří na nákladech? Jak často ji čekají opravy v porovnání s konkurencí?

Pracovní stanice jsou zařízení, která zpravidla neměníte ob jeden nebo dva roky. Životní cyklus se obvykle pohybuje od 3 do 5 let. Co tím chci říct, je to, že na pracovní stanici bychom měli pohlížet poněkud investičněji. Přeci jen jde už o náročnější zařízení. Ono ty úspory, které všichni hledáme, se v našem případě projeví právě třeba až ve srovnání po 3, 4 letech. To úzce souvisí i s nutností, respektive ne-nutností systém opravovat. Pracovní stanice jsou promyšlené tak, aby se nutnost případné opravy minimalizovala. Ve srovnání s konkurencí pak v tomto ohledu vycházíme velice dobře, což mě těší – nicméně to je něco, co je o produktech ThinkPad docela dobře známé.

Jakým směrem se budou vyvíjet workstationy? Jaké vlastnosti zákazníci požadují nejvíce, je Lenovo schopno reagovat na jejich požadavky?

Důležitá je samozřejmě konektivita, ať už drátová nebo bezdrátová, 4G, LTE 5G nebo Wi-Fi. Na to je rozhodně potřeba se připravit. Dalším aspektem vývoje je pak potenciál procesoru a grafické karty poradit si se stále narůstajícími nároky na objem a rychlost zpracování dat. Specialitou pracovních stanic, především pak přirozeně mobilních, je to, jak jsou data a informace zobrazována. Mám tím na mysli displeje mobilních pracovních stanic, potažmo P sérii našich monitorů. Můžete mít ten nejvýkonnější stroj, ale bez toho, abyste uživateli tento výkon doslova zobrazili, se neobejdete. Pro naše pracovní stanice, resp. monitory platí, že to, jak zobrazují data, ať už jde o rozlišení, svítivost, standardy podání barev nebo taky (ne)nutnost mít brýle s filtrem proti modrému světlu – patří k té absolutní špičce.

V současnosti se řeší napříč všemi zařízeními možnosti zabezpečení. Jak si stojí v této oblasti Lenovo pracovní stanice. Podporuje Lenovo i bezpečnostní záplaty?

Já se na bezpečnost raději koukám z pohledu prevence jakéhokoliv incidentu, než z pohledu nutnosti ho později řešit. Nicméně v obou ohledech v našich pracovních stanicích dostane uživatel v pořizovací ceně přístup k celé řadě specializovaných SW řešení, které bezpečnostním incidentům zabraňují případně je pak řeší. V Lenovu jsme nedávno uvedli něco, čemu říkáme Premier Support, což je v podstatě „přítel na telefonu“ dostupný 24 hodin denně, připravený uživatelům pomoci daleko za úroveň HW podpory, takový přítel dokáže řešit i problémy se SW od třetích (ne Lenovo) stran.  

Jak se daří pracovním stanicím na českém trhu za poslední rok?

Není to vůbec špatné. V segmentu malých a středních podniků se s naší konkurencí přetahujeme o první místo. V segmentu tvořeným veřejným sektorem a velkými nadnárodními firmami to je více řekněme cyklické, jednou se více daří nám, jindy konkurenci. V obou segmentech patříme ke třem nejlepším. Důležité podle mě je stavět naše řešení a s tím i obchodní úspěchy klidně postupným způsobem, ale vždycky tak, aby nakonec byl co nejvíce spokojen koncový zákazník, respektive uživatel. 

Týdeník hrot

  • Kožený z kola ven?
  • Mafie, pytláci a nosorožci
Objednat nyní